معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد:

لزوم شناسایی سریع تر بیماران کرونا مثبت

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۶ کد : ۱۵۷۵۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۲۴
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: رمز مدیریت کرونا این است که بیمار را زود شناسایی کنیم و برای خدمات سرپایی و بستری به موقع عمل کنیم.
لزوم شناسایی سریع تر بیماران کرونا مثبت

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: رمز مدیریت کرونا این است که بیمار را زود شناسایی کنیم و برای خدمات سرپایی و بستری به موقع عمل کنیم.

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رییسی، در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی که با حضور وزیر بهداشت، رییس سازمان بسیج مستضعفین، رییس بسیج جامعه پزشکی، معاونین و مدیران وزارتخانه و روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که به صورت ویدئوکنفرانس به این مراسم پیوسته بودند، برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای مقابله با کووید 19، بیان کرد: یکی از اقداماتی که در یکسال گذشته انجام دادیم و به عنوان خصوصیت سیستم شبکه بهداشتی ایران تمرین شد، ویژگی انعطاف پذیری نظام شبکه بهداشتی ایران است.

وی گفت: از قبل از ورود ویروس کرونا به کشور در این زمینه برنامه داشتیم، برنامه ها مشخص بود، بر اساس برنامه ها تا امروز جلو آمدیم امروز هم با توجه به ویروس جهش یافته نیاز به باز آرایی جدید شبکه بهداشتی کشور هستیم. چون قبلا برنامه ها طراحی شده است، فقط لازم است که برنامه های قبلی را تشدید کنیم.

 

دکتر رییسی درخصوص سیاست گذاری گام چهارم طرح بسیج شهید سلیمانی توضیح داد: اصول برنامه همان اصول برنامه قبلی است. ضمن مدیریت کرونا، سایر اقدامات نظام بهداشتی را مدیریت می کنیم. خدمات اولیه سلامت علاوه بر مدیریت کرونا نیز مثل همیشه وجود دارد.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: رمز مدیریت کرونا این است که بیمار را زود شناسایی کنیم و برای خدمات سرپایی و بستری به موقع عمل کنیم. بسیار مصمم هستیم به اهداف اختصاصی برنامه برسیم، رهگیری افراد تست مثبت و افراد مرتبط با آنها به میزان ۸۰ درصد در دوهفته اول و تا ۹۰ درصد در دو هفته دوم انجام می شود.

وی افزود: دو بازه دو هفته ای برای رهگیری اطرافیان مبتلایان تعیین کردیم تا همه افراد در تماس با افراد مثبت را شناسایی کنیم، فرمول کار این است و اوج هنر ما این است که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت افراد مرتبط را شناسایی کنیم .این طور نیست که دو هفته صبر کنیم تا افراد مثبت را شناسایی کنیم. اگر بیماری پیدا شد و گفت چهار روز است علامت دارم این نشانه ضعف سیستم ماست. با توجه به سرعت انتقال ویروس جهش یافته این کار خیلی کمک می کند تا بتوانیم اپیدمی را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: کار منحصر به فرد و فوق العاده دیگر این است که همه سالمندان با درجه خطر در کشور مشخص شده اند، سالمندان سالم، سالمندان تنها و سالمندان بیمار به تفکیک آسیب پذیری شناسایی شده اند. پوشش همگانی سالمندان در این برنامه در نظر گرفته شده است. ۳۰ درصد پر خطر گروه اول هستند، جداسازی دو هفته ای مبتلایان و موارد مشکوک به میزان ۱۰۰ هم از دیگر برنامه های مهم است.

کلید واژه ها: کرونا ویروس کووید19 دکتر رئیسی معاون بهداشت پیشگیری از ابتلا به کرونا واکسن کرونا


( ۱ )