به مناسبت روز جهانی بهداشت

گرامیداشت هفته سلامت جمهوری اسلامی ایران با شعار پوشش همگانی سلامت برای همه، در همه جا

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۴ کد : ۳۸۹۵ اخبار اصلی اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۱۲۴۷
گرامیداشت هفته سلامت جمهوری اسلامی ایران با شعار پوشش همگانی سلامت برای همه، در همه جا

اول آوریل مصادف با روز جهانی بهداشت است که در ایران با توجه به تعطیلات سال نو هفته اول اردیبهشت ماه برای این موضوع در نظر گرفته شده است. سازمان بهداشت جهانی به جهت رسالتش که همان گسترش سطح سلامتی و بهداشت در تمام کشورهای عضو می باشد و مطابق برنامه عملیاتی بلند مدت و کوتاه مدتی که در سالهای اخیر دنبال می کند، شعار سال جدید را پوشش همگانی بهداشت، سلامتی برای همه مردم و در همه جا نامگذاری نموده و از جامعه جهانی شامل دولتمردان، کارشناسان بهداشت و سلامت و خانواده ها خواسته است که اهداف مشخصی را که برای آن برنامه ریزی شده است دنبال نمایند. ضمن گرامیداشت این روز متن بخشی از فکت شیت روز جهانی بهداشت همراه با ترجمه آن با عنوان ضرورت کمپین ها که در پورتال سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است در سطور ذیل تقدیم می گردد:

Why universal health coverage and primary health care
Universal health coverage means that all people have access to the quality health services they need, when and where they need them, without financial hardship. We believe this is possible and it starts with strong primary health care. Primary health care is a whole-of-society approach to health and wellbeing centred on the needs and preferences of individuals, families and communities. To make health for all a reality, governments need to invest in quality, accessible primary health care. Health workers need to care and advocate for patients and educate them on how to get and stay healthy. Individuals and communities need to be empowered to take care of  their own health. Health is a human right. Together, we can make health for all areality

چرا پوشش جهانی بهداشت و مراقبت های اولیه بهداشتی باید فراگیر شود؟
پوشش جهانی بهداشت به این معنی است که همه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیتی که به آن نیاز دارند دسترسی داشته باشند، بدون اینکه هزینه های مالی سنگین به آنها تحمیل گردد. ما معتقدیم این امکان پذیر است و شروع آن با مراقبت های بهداشتی اولیه قوی آغاز می شود. مراقبت های بهداشتی اولیه یک رویکرد جامعه نگر به سلامت و سلامتی است که بر نیاز و اولویت های افراد، خانواده ها و جوامع تمرکز دارد. واقعیت این است که دولت ها برای ایجاد سلامتی نیاز به سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه دارند. کارکنان بهداشتی بایستی مراقبت و حمایت از بیماران را با آموزش در مورد نحوه دریافت خدمات سلامت و روشهای حفظ سلامتیشان بهبود دهند زیرا افراد و جوامع باید توانمند باشند تا از سلامت خود مراقبت کنند. سلامتی حق هر انسان است، ما می توانیم در کنار هم پروژه سلامتی برای همه را تبدیل به واقعیت کنیم.

 

کلید واژه ها: روز جهانی بهداشت 2019 هفته سلامت جمهوری اسلامی ایران پوشش همگانی سلامت


( ۱ )