روز جهانی بهداشت گرامی باد

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۶ کد : ۴۲۷۲۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۹
روز جهانی بهداشت گرامی باد

همه ساله هفتم آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ماه به عنوان روز جهانی بهداشت که آغازین روز هفته سلامت در ایران نیز است در ۱۹۳ کشور جهان در سطحی گسترده و عالی جشن گرفته می شود. همچنین هر سال به این مناسبت، شعاری مرتبط با مهمترین دغدغه های سازمان جهانی بهداشت اعلام شده و در سراسر جهان برنامه های ویژه ای در همین رابطه طراحی و اجرا و شعار اعلام شده در دستور کار برنامه های سلامت تمامی کشور های عضو قرار می گیرد.
در ابتدا پیشنهاد تأسیس سازمان جهانی بهداشت توسط نمایندگان دو کشور چین و برزیل در سال ۱۳۲۴ در اجلاس سانفرانسیسکو ارائه شد و رسماً با امضا و ارسال اساسنامه توسط نمایندگان ۲۶ کشور جهان در هفتم آوریل ۱۹۴۸ مصادف با ۱۸ فروردین ۱۳۲۷ شمسی به دبیر کل سازمان ملل اعلام موجودیت شد.
این روز بزرگ جهانی در سال ۱۳۲۵ توسط هیئت نمایندگی ایران و در سال ۱۳۲۷ در دستور کار پیگیری هیئت ایران قرار داشته و سرانجام در سال ۱۳۲۹ رسماً روز هفتم آوریل (هجدهم فروردین) به عنوان روز جهانی بهداشت انتخاب شده است. 
در گزارش رسمی دکتر محمد حسین حافظی در ۷ بهمن ماه ۱۳۲۷ مصادف به وزارت بهداشت آمده است که «موضوع روز جهانی بهداشت که پیشنهاد و تصویب وزارت بهداری بوده رسماً در دستور کار هئیت مدیره سازمان قرار گرفته است».
همچنین در روزنامه تریبون دوژنو منتسب به تاریخ ۱۳ ژوئیه ۱۹۴۸ با تیتر «روزی به عنوان روز جهانی بهداشت» اشاره شده است: «پنج شنبه گذشته سالگرد تاسیس کمیسیون کارشناسی بهداشت بود. از این پس روزی به عنوان «روز جهانی بهداشت» نامیده خواهد شد. این روز طبق پیشنهاد ارائه شده از سوی هیات ایرانی شرکت کننده در نخستین نشست جهانی بهداشت که باید شنبه آینده به کار خود خاتمه دهد انتخاب شده است».
دنیا این روز را با آرمان سلامتی، صلح، ثبات و امنیت جهانی و احترام به نظم طبیعت و همه مخلوقات خداوند به اتفاق تمام جهانیان جشن می گیرد.

کلید واژه ها: روز عنوان روز روز جهانی روز جهانی بهداشت جهانی عنوان روز جهانی جهانی بهداشت بهداشت عنوان روز جهانی بهداشت سال