هم پیمان برای سلامت قلب

۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۷:۳۰ کد : ۱۱۲۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۶۰

یک عمر طول می‌کشد که قلبی بهتر با کلسترول متعادل داشته باشیم. می‌توانید با دنبال کردن این مراحل به این مهم دست یابید.
1. رنگین کمانی از میوه و سبزیجات بخورید
سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ بزرگ‌ترین منابع آنتی اکسیدان‌ هستند. طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف هشت وعده میوه و سبزیجات در روز فواید بسیاری به قلب می‌رساند. آووکادو، مارچوبه و گریپ فروت دارای تأثیرات مثبتی بر سلامت قلب هستند. بسیاری از گیاهان و ادویه جات مانند سیر، زنجفیل و زردچوبه، دارای خاصیت ضد التهاب و محافظ سلامت قلب می‌باشند.
2. فیبر مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید
فیبرهای محلول مانع از جذب چربی و کلسترول از طریق دیواره رگ‌ها شده، از انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کند و مانع ابتلا به امراض قلبی می‌شود. افزایش روزانۀ مصرف فیبرهای محلول، ۵ تا ۱۰ درصد به کاهش کلسترول LDL خون کمک می‌نماید. دانه‌های گیاهان، جوی دوسر و جو، مرکبات و کلم بروکسل و بنشن هایی مانند لوبیا پیشنهادهای خوبی هستند.
3. چربی‌های مفید را بیابید
چربی‌های اشباع نشده تک شاخه‌ای مانند روغن زیتون یا روغن هستۀ انگور در زمرۀ مناسب‌ترین چربی‌ها برای قلب هستند. روغن گردو و بادام در بین چربی‌های اشباع نشده چند شاخه‌ای که باعث کاهش سطح کلسترول می‌شوند، بهترین می‌باشند. حداقل دو نوبت غذای دریایی (عمدتاً ماهی) در هفته، در حفظ سلامت قلب بسیار مهم و سودمند است. ماهی سالمون بهترین نوع ماهی برای حفظ سلامت قلب است.
نکتۀ دیگر اینکه سعی کنیم از چربی‌های مضر استفاده نکنیم. محدود نمودن مصرف گوشت قرمز، پوست پرندگان و محصولات پرچربی که به صورت روزانه مصرف می‌نماییم، می‌تواند در پایین آوردن میزان چربی‌های اشباع شده و کلسترولی که مصرف می‌نماییم، نقش بسزایی داشته باشد و همچنین به تنظیم سطح LDL بدن کمک نماید. مصرف مقدار کمی از چربی‌هایی که در بیشتر غذاهای تولید شده در کارخانجات و سیب زمینی سرخ کرده یافت می‌شود، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
4. کربوهیدرات‌های تصفیه شده را محدود نمایید
با داشتن کالری زیاد و خاصیت غذایی کم، کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند میزان قند را در خون انسان افزایش دهند. از خوراکی‌های شیرین اجتناب کنید و میزان مصرف فرآورده‌های سبوس دار و حبوبات را به نسبت غذاهای کارخانه‌ای بالا ببرید. با این کار به کاهش ریسک ابتلا به بیمارهای قندی و میزان تری گلیسرید کمک نمایید.
5. سعی کنید روی وزن ایده آلتان باشید
تقریباً دو سوم جمعیت بزرگسال در کشور امریکا از اضافه وزن و چاقی مضمن در رنج می‌باشند. برای داشتن سلامتی ایده آل فاکتور BMI (تراز وزن نسبت به قد) را تحت کنترل داشته باشیم. از دست دادن وزن حتی به میزان کم، به بالا رفتن سطح HDL (کلسترول مفید) و کاهش سطح LDL (کلسترول مضر)، و همچنین تری گلیسرید کمک می‌نماید. حالا اگر تغذیۀ مناسب و سلامت را با ورزش و حرکات فیزیکی ترکیب نماییم، به بهترین روش برای کاهش وزن دست می‌یابیم
6. تحرک داشته باشید
بهترین پیشنهادی که در حال حاضر برای تمرینات ورزشی جهت سلامتی جسم می‌توان داد این است که حداقل ۶۰ دقیقه در روز تحرک داشته باشیم. این مهم همچنین می‌تواند به ارتقاء سطح HDL بیانجامد. ورزش و تحرک دائمی در کنار به تعادل در آوردن سطح کلسترول بدن می‌تواند به تنظیم وزن، کاهش قند خون، فشار خون، تری گلیسرید، التهاب و سطح استرس کمک نماید.
اگرچه یک ساعت ورزش در روز به نظر ترسناک می‌آید، اما باید به خاطر داشت که هر گونه افزایش در فعالیت‌های جسمانی می‌تواند موجب بهبود سلامتی شود. بر اساس یکی از آخرین تحقیقات، یک گروه از بانوانی که از شدت چاقی به بی‌تحرکی رسیده بودند، با ۷۲ دقیقه پیاده روی در هفته، شانس ابتلا به بیماری های قلبی را نصف کردند. به نقل از دکتر السا گریس، اجباری به رفتن به باشگاه ورزشی یا گرفتن رژیم‌های بسیار سخت نیست. تنها چیزی که احتیاج است انجام دهیم این است که حداقل راهپیمایی کنیم.
7. راحت باشید و بخندید
ما می‌دانیم که استرس در طولانی مدت می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود، استرس حتی می‌تواند موجب بالا رفتن سطح کلسترول خون شود و این مسأله عمدتاً بلافاصله بعد از یک اتفاق پر استرس رخ می‌دهد. دکتر می‌می گوارنِری می‌گوید ارتباط مستقیمی بین استرس و اختلالات چربی و کلسترول در بدن وجود دارد. بر اساس مطالعاتی که در لندن انجام شده کسانی که بیشتر دچار استرس می‌شوند، سطح کلسترولشان نیز بالا‌تر می‌باشد. برای بهبود عملکرد روح و جسمتان تمرین‌های مانند مراقبه و یوگا انجام دهید. حتی می‌توانید به عنوان یک عکس العمل سریع خود را به دیدن یک برنامۀ کمدی دعوت نمایید. بر اساس مطالعات افرادی که به دیدن فیلم‌های کمدی علاقه دارند، افزایش ۲۲درصدی در جریان خونشان دارند. در همین حال کسانی که مشغول تماشای یک فیلم استرس دار می‌باشند، به طور میانگین در جریان خون خود ۳۵ درصد کاهش خواهند داشت.
8. مکمل‌ها را در نظر داشته باشید
مکمل‌ها می‌توانند نقش مهمی را در پایین آوردن سطح کلسترول شما ایفا نمایند. البته قبل از استفاده از این محصولات حتماً می‌بایست با پزشک خود مشورت نمایید. این مکمل‌ها برای کسانی که تحت درمان به وسیلۀ دارو هستند یا می‌بایست عمل جراحی انجام دهند، ممکن است خطر جدی داشته باشد.
استفادۀ روزانه یک گرم یا بیشتر روغن ماهی می‌تواند میزان تری گلیسرید و التهابات را کاهش داده و به صورت ملایمی سبب رقیق شدن خون شود. دوز بالایی از مادۀ نیاسین با نظارت کامل یک پزشک می‌تواند نتایج چشمگیری بر میزان کلسترول داشته باشد. استرول‌های گیاهی و استانول‌ها نیز می‌توانند در کاهش میزان LDL و کلسترول خون مؤثر باشند، ولی تأثیر چندانی بر HDL ندارند. ترکیبات استرول و استانول یا به صورت قرص وجود دارند یا بعضی وقت‌ها به مواد غذایی افزوده می‌شوند. شاید بتوان نوعی برنج قرمز را که در ژاپن به آکاکوجی معروف است، قوی‌ترین و ناشناخته‌ترین محصول جهت کاهش کلسترول دانست. باز هم تأکید می‌شود که حتماً برای استفاده از این مکمل‌ها با پزشک خود مشاوره نمایید، چرا که ممکن است استفاده نادرست منجر به ایجاد مشکل در کبد و عضلات بعضی افراد گردد.
 اعداد خود را بدانید
بیشتر پزشکان با ارقام زیر موافق هستند، ولی برای از بین بردن هر گونه شبهه در تعبیر این اعداد مشورت با پزشک می‌تواند برای شما مؤثر‌تر باشد.
مجموع کلسترول:
خیلی زیاد = بالاتر از 240 mg/dl
مطلوب = کمتر از 200 mg/dl
کلسترول LDL:
خیلی زیاد = بالاتر از 160 mg/dl
مطلوب = کمتر از 100 mg/dl
کلسترول HDL:
خیلی کم (بانوان) = کمتر از 50 mg/dl
خیلی کم (آقایان) = کمتر از 40 mg/dl
مطلوب = بالای از 60 mg/dl
تری گلیسرید:
خیلی زیاد = بالاتر از 200 mg/dl
مطلوب = کمتر از 150 mg/dl