روز جهانی آلزایمر

۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۰ کد : ۱۲۰۷۰ اخبار اصلی اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۲۰۶۸
روز جهانی آلزایمر

بیماری آلزایمر یک اختلال پیشرونده‌‌ی عصبی است که موجب می‌شود سلول‌های مغز به مرور زمان از بین بروند و باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه، تفکر و رفتار بیمار می‌شود. زوال عقل به شرایطی گفته می‌شود که بیمار توانایی انجام امور روزمره را نداشته باشد و آلزایمر یکی از بزرگترین دلایل این شرایط است. حدود ۶۰-۸۰ درصد بیماران دچار زوال عقل آلزایمر داشته‌اند. آلزایمر بیشتر در سن بالای ۶۵ سال خود را نشان می‌دهد اما این بیماری در جوانان بین ۳۰ تا ۶۰ سال نیز دیده شده است و آلزایمر زودرس نام دارد و حدود ۵ درصد بیماران آلزایمری را شامل می‌شوند.

 الزایمر بیماری مهلک سالمندی است و شیوع آن  جهان در دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. بررسی ها حاکی از آن است که هر 3 ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می شود. در ایران موضوع تکریم سالمندان بسیار حائز اهمیت و جزو اصول فرهنگی مردم است.

پیشگیری از آلزایمـر و مدیریت دوران سالمندی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی اراک است که به این منظور طرح های غربالگری و همکاری با NGO های بین المللی از جمله برنامه های این مجموعه برای دستیابی به این هدف است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم استان مرکزی جزء سالمندترین استان های ایران است و سالمندان زیادی در  استان حضور دارند و با توجه به شکل هرم جمعیت کشور هر روز به تعداد این قشر افزوده می شود. بنابراین لزوم برنامه ریزی برای سالمندان در استان مرکزی به مراتب بیشتر از نقاط دیگر ایران حس می شود.

رایج‌ترین نشانه بیماری آلزایمر مشکل به یادآوری اطلاعات جدید است. مغز نیز مانند بدن در طول زمان تغییر می‌کند و مشکلات یادآوری و فکر کردن بخشی از این مسن شدن مغز است. اما مشکلات جدی یادآوری، سردرگمی و تغییرات فکری و رفتاری می‌توانند علائم اولیه بیماری آلزایمر باشند.

اصلاح سبک زندگی، رعایت نکات تغذیه ای و تلاش بر حفظ سلامت روان از عوامل موثر در کاهش ریسک ابتلا به این بیماری هستند.

کلید واژه ها: آلزایمر درمان آلزایمر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی اراک


( ۹ )