پویایی و شادابی جامعه با ازدواج آسان

۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۹ کد : ۱۸۷۲۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۴۳۳
پویایی و شادابی جامعه با ازدواج آسان

انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات در زندگی انسان است.  تشکیل خانواده سالم ، متعادل وپایدار مانند هر امر مهم دیگری ،  به تفکر منطقی وتلاش وکوشش نیازمند است. جوان می بایست بر اساس معیارهای اصولی ومنطقی ، همسر آینده خود را انتخاب نماید وازدواج تنها راه مشروع وسالم تشکیل خانواده است. بهار ازدواج دوران جوانی است.در این دوران فرد با شور ونشاط خاصی رو به رو می باشد وآمادگی برای ساختن فردای بهتری را برای خود وخانواده اش دارد.
ازدواج سالم زمینه ساز ارتباطات اجتماعی مناسب وبه هنجاراست وافرادی که ازدواج می نمایند از نظر احساسی سالم ترند وکمتر قربانی خشونت های گوناگون اجتماعی می شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد یاد شده ، آرامش واعتماد به نفس بیشتری نیز در این افراد دیده میشود وتعهد واحساس مسئولیت بیشتری نسبت به افراد مجرد دارند.
چند سالی است که در کشورمان شاهد تاخیر درازدواج در بین جوانان می باشیم .از عواملی که موجب این امر شده اند ، می توان به تغییر در باورها والگوهای فکری ، بعضی از مشکلات اقتصادی وعدم حمایت مکفی والدین اشاره نمود.
یکی از مهمترین حقوقی که والدین در قبال فرزندان جوان خوددارند : ساماندهی امر ازدواج ایشان می باشد. والدین باید بدانند که اصل ازدواج همین امر ساده و بی ‌تشریفات است. و قاعدتاً باید مانند سایر نیازهای طبیعی بدون تکلف انجام بگیرد. لیکن این حقیقت ساده از مسیر سهل و بی ‌آلایش خود خارج شده و به یک سری آداب و رسوم و تجملات و توقعات زائد و غیرضروری و دست و پا گیر مبتلا گشته است، مانند مراسم سنگین عقد و عروسی، مهریه ‌های سنگین و..... این قیود زائد و دست و پا گیر بصورت جزء لاینفک ازدواج در آمده و آن را امری غیرطبیعی و دشوار ساخته است. ریشه اکثر موانع، همین قید و بندهای غیرضروری است . 


در آموزه‌های اسلامی اهمیت ازدواج از دو منظر منافع فردی و مصالح اجتماعی قابل بررسی است. اهمیت ازدواج در دین مبین اسلام تا آن اندازه بالا است که در قرآن کریم از همسران به عنوان زیبایی برای یکدیگر، و مایة آرامش یاد می‌کند. همچنین پیامبر گرامی اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم)  می‌فرماید: "هیچ بنایی در اسلام نیست که دوست داشتنی‌تر از بنای ازدواج باشد." همچنین در روایات متعددی ، عبادت افراد متأهل را برتر از عبادت افراد غیر متأهل برشمرده شده است. چنانکه امام صادق(علیه السلام)  فرموده است: "دو رکعت نمازی که انسان متأهل می‌خواند، ثوابش بیشتر از هفتاد رکعتی است که انسان مجرّد می‌خواند." 
ازدواج مناسب‌ترین زمینه برای تأمین نیازهای روانی ، عاطفی وجنسی جوانان است و همین امر موجب سلامت دینی و اخلاقی جوانان خواهد شد . به همین دلیل رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در روایتی می‌فرماید: هر کس که ازدواج کرد، نصف دینش را حفظ کرده است." و باز در روایتی خطاب به جوانان فرمودند: "ای گروه جوانان! هر یک از شما که می تواندازدواج کند، در این باره اقدام نماید؛ زیرا بوسیلة ازدواج می‌توان چشم و دامن را از گناه بازداشت". 
ازدواج تنها راه مطمئن و مشروع برای بقا و تربیت نسل صالح و شکل‌گیری جامعة سالم است و با ارضای مشروع غریزة جنسی از مسیری سالم و پاک، مانع گسترش فساد در اجتماع بوده و از این نظر نقشی مهم را در سلامت و امنیت جامعه نیز ایفا می‌کند. به همین دلیل است که پیامبر مکرم اسلام افراد را از سختگیری در ازدواج نهی کرده و ‌فرموده اند: "وقتی کسی به خواستگاری می‌آید و اخلاق و دین او مایة رضایت است، به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پُر خواهد کرد." ازدواج همچنین راهی برای اعلام بلوغ و درخواست خودکفایی و استقلال از سوی جوانان است تا با تحقق مسئولیت‌ پذیری جدید، راه تکامل و تعالی را بپیمایند. تنها در این صورت است که فرد می‌تواند برنامه‌های اختصاصی خود را مستقل از والدین به گونه‌ای سالم و مطمئن به اجراء درآورد و به احساس لیاقت، شایستگی و اعتماد به نفس بیشتری دست یابد. همچنین پژوهش‌ها و تجارب متعددی نشان‌دهندة آن است که مجرّد زیستن  ، زمینه را برای ابتلاء به انواع اختلالات روانی و بیماری‌های جسمانی فراهم می‌کند. در مقابل، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سلامت جسمانی و روانی افراد متأهل بیش‌تر است و عموماً عمر طولانی‌تر و وضعیت اقتصادی بهتری دارند.

کلید واژه ها: شبکه بهداشت ودرمان تفرش ازدواج


( ۲۰ )