شعار جهانی روز سالمند

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۰۶۷۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۴۰
شعار جهانی روز سالمند

پیشرفت جامعه بشری، بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و افزایش امید زندگی نهایتا موجب افزایش درصد جمعیت سالمند شده است. سالخوردگی جمعیت، پیامد طبیعی افزایش امید زندگی است. سالخوردگی جمعیت پدیده جهانی و رو به افزایش است. جهان هر سال با درصد جمعیت سالمند بیشتر و سالمندان پیرتر روبرو خواهد بود. تامین سلامت سالمندان یکی از مهمترین چالش های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی درمانی در قرن بیست و یکم به شمار می‌رود. رشد جهانی جمعیت سالمندان هم برای ارائه کنندگان خدمات بهداشتی، درمانی و هم برای اعضای خانواده وجامعه ای که سالمندان در آن زندگی می‌کنند یک چالش مهم محسوب می گردد. 
طبیعی است هر چه افراد مسن تر باشند به مراقبت ها و خدمات بیشتری احتیاج دارند.  لذا برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان، ضروری است. سالمندی فرصتی است که اگر برنامه ریزی نداشته باشیم تبدیل به تهدید می شود. از آنجایی که ارایه خدمات به سالمندان، جهت ارتقاء سطح سلامت آنان، چند وجهی بوده و باید همواره همه ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و روحانی آنان مورد توجه قرار گیرد، مسئولیت تامین سلامت سالمندان جامعه، ضمن محوریت وزارت بهداشت، نیاز به همکاری گسترده بین بخشی دارد.  
البته افزایش جمعیت فی نفسه خود یک چالش نیست و نشان از موفقیت نظام سلامت در بالا بردن امید زندگی در جامعه دارد، اما در صورت بی توجهی سیاست‌گذاران سلامت کشور، می‌تواند چالش‌هایی برای نظام سلامت و نیز برای جامعه ایجاد نماید. سیاست‌گذاری و تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های اثربخش برای سلامت سالمندان در پیشگیری، درمان و توانبخشی در جهت فعال نگاه داشتن سالمندان و ارتقای سلامت این گروه، یکی از وظایف اصلی دولت‌ها است.
شعار جهانی روز سالمند(1400) "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال"
با توسعه روزافزون کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های مختلف ، تحولی عظیم در نظام ارائه خدمات صورت می‌پذیرد. به‌کارگیری این فن‌آوری‌ها در زندگی روزمره  نقشی ضروری در افزایش کیفیت، تنوع و سهولت ارائه خدمات ایفا می‌نماید. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نقش عمده‌ای در توسعه و تکامل تمامی بخش‌های تمدن بر عهده دارد و خدمات وب تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت خدمات و سبک زندگی مردم خواهد داشت. پیاده‌سازی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در بخش سلامت که به عنوان سلامت الکترونیک نیز از آن یاد می‌شود، امروزه یکی از پرسرعت‌ترین رشدها را در خدمات مراقبت بهداشت و درمان دارا بوده است. لذا ضرورت آموزش فناوری دیجیتال به سالمندان بیش از قبل احساس میگردد.
 

کلید واژه ها: شبکه بهداشت ودرمان تفرش سالمندان


( ۳ )