کووید ۱۹، از ابتدا تا پاندمیک شدن

۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۰۱۷۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۱۹
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک: در ماه های نخست شیوع ویروس کرونا، هیچ کشوری شناخت کامل و دقیقی از آن نداشت.
کووید ۱۹، از ابتدا تا پاندمیک شدن

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر مراد زاده گفت: در همان ابتدا بسیاری از دانشمندان کشورهای مختلف، تحلیل های مختلفی انجام دادند اما با پیشروی این ویروس و جهانی شدن و تغییر آن، این داده ها از چرخه خارج و زیر سوال می رفت.
او افزود: در استان مرکزی هم با تلاش رییس دانشگاه و معاونین بهداشت و درمان، و تحلیل داده های معتبر، در اوایل فروردین سال جاری به دیتاهای خوب و قابل تحلیل دست یافته و سریعا مشغول به کار شدیم.
وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی (who) در تاریخ 30 ژانویه 2020 درباره وضعیت اورژانسی در کل جهان هشدار داد و کمی بعد پاندمی این ویروس را اعلام و به ارائه global آمار و ارقام پرداخت.
دکتر مراد زاده ادامه داد: اولین مورد گزارش شده در استان یا index case، در اوایل اسفند سال گذشته و مربوط به یک پزشک شاغل در اراک ولی ساکن قم بود که به خاطر ماهیت استان مرکزی و شاهراه بودن این استان و ارتباط زیاد با استان های دیگر، به سرعت تمام شهرستان ها درگیر شدند.
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شهرستان های محلات با 11% میزان کشندگی بیشترین تلفات و به ترتیب شهرستان های دلیجان با 10%،خنداب 9/5%، کمیجان 9/2%، شازند  و تفرش 7/5 % ، اراک 5/3 % ،فراهان 5/2 % ، و در انتها شهرستان آشتیان با 4/5 % میزان کشندگی کمترین تلفات را داشتند.
وی در ادامه به میزان کشندگی فوت شدگان در سنین بالای 70 سال اشاره کرد و گفت: گروه سنی 61 تا 70 سال 9% ،46 تا60 سال 5/6 %،16 تا 45 سال 1/3 % گزارش و خوشبختانه گروه سنی زیر 16 سال گزارشی ارائه نشده است.
وی اضافه کرد:پس از جمع آوری این دیتاهای اولیه که تا اوایل فروردین ماه سال جاری به طول انجامید،تحلیل های خود را با الگوی سازمان بهداشت جهانی ترسیم کرده و به آخرین تحلیل نتایج در استان دست پیدا کردیم.
دکتر مرادزاده گفت: بر اساس تحقیقات بدست آمده از الگوی ترسیمی در استان متوجه شدیم، 50 % مبتلایان را مردان تشکیل می دهند، همچنین محل سکونت 25 % مبتلایان در روستا و 75 % هم در شهرها است، ابتلای بیش از 1 نفر در بین اعضای خانواده و اطرافیان نزدیک حدود 287 نفر گزارش شد و شهرستان های اراک و دلیجان آلوده ترین نقاط استان معرفی شدند،
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطر نشان کرد: در اسفند سال گذشته و در هفته های نخست شیوع(هفته های دوم،سوم و چهارم)شیب بسیار تندی در موارد ابتلا و کشف موارد جدید مشاهده می شد اما بعد از اپیدمی و کم کم این شیب نزولی شد و  تا هفته های اول اردیبهشت امسال روند ثابت نزولی را طی کرد.
دکتر مرادزاده در پایان تاکید کرد: در هفته های اول اردیبهشت ماه و به خاطر اقدامات خوب صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی، موارد ابتلا به کمترین حد ممکن رسید و با خرید و نصب تجهیزات جدید امکان تست موارد بیشتر میسر و این ویروس در استان تا حد زیادی تحت کنترل درآمد.


( ۴ )

نظر شما :