طب ایرانی یکی از مکاتب طبی دنیا با تاریخچه ده هزار ساله

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۰۴۸۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۷۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طب ایرانی برخلاف برچسب سنتی که پسوند نامش شده، همانند سایر علوم کاملا منطبق با مبانی علمی و تجربی است.
طب ایرانی یکی از مکاتب طبی دنیا با تاریخچه ده هزار ساله

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: در مکتب طب ایرانی حفظ سلامتی بر درمان اولویت داشته و اصول صحیح سبک زندگی براساس شرایط هر فرد در قالب "اصول حفظ الصحه یا سته ضروریه" ارائه می گردد؛ همانگونه که شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون چنین می فرماید: "طب علمی است که به واسطه آن احوال بدن انسان شناخته می‌شود از جهت آنچه که موجب سلامتی و بیماری است تا صحت و سلامتی موجود را حفظ کند و در صورت از دست رفتن سلامتی آن را به بدن برگرداند." بنابراین اولین وظیفه یک پزشک در طب ایرانی، حفظ تندرستی است.

دکتر سید محمد جمالیان اظهار داشت: طب، شاخه‌ای از علوم سلامت است و هدف آن حفظ صحت و ارتفاع بیماری و بازتوانی آسیب دیدگان می‌باشد، شکسته بندی، جراحی، خونگیری، توصیه‌های بهداشتی (در مسافرت و سکونت)، آرایش و... تماماً در این روش مورد بحث قرار دارند.

وی معتقد است: روش‌هایی چون گیاه‌درمانی، بخاطر اشتراک در مواد دارویی، بعضاً با روش طب سنتی اشتباه می‌شوند؛ البته که از انواع گیاهان در درمان طب سنتی استفاده می‌شود، اما گیاه درمانی یکی از زیر مجموعه‌های طب سنتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: با توجه به گسترش بهره‌گیری از خدمات طب سنتی و مکمل در سراسر دنیا و همچنین اقبال اقشار مختلف جامعه ما برای استفاده از طب سنتی ایرانی و پشتوانه قوی تاریخی و فرهنگی در این عرصه، به نظر می‌رسد بهره‌گیری از طب ایرانی در کنار طب نوین به صورت تلفیقی راهکاری مناسب در جهت ارتقاء سلامت جامعه باشد.


( ۱ )

نظر شما :