معضلی جهانی به نام چاقی کودکان

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۰۹۵۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۰۲
فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: چاقی کودکان یک معضل جهانی است و سبک زندگی و خانه نشینی و کم تحرکی مهمترین دلایل آن به شمار می رود.
معضلی جهانی به نام چاقی کودکان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر محمد داوودی که در برنامه تلوزیونی پزشک شما شرکت کرده بود، افزود: سبک زندگی ماشینی، خوردن فست فود، بی تحرکی های زیاد منجر به افزایش این آمار نسبت به چهار سال گذشته شده است، همچنین با توجه به ایام کرونایی و بسته شدن سالن های ورزشی و کم تحرک شدن کودکان کسانی که استعداد چاقی دارند، بیش از پیش در معرض چاقی های مفرط و خطرناک قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: برای تمام افراد شاخص توده بدنی یا BMI مشخصی تعریف شده که حاصل تقسیم وزن بر اساس کیلوگرم بر مجذور قد می باشد که بر اساس آن اگر این عدد بالای ۲۵ باشد در طبقه بندی اضافه وزن و بالای ۳۰ نشان دهنده چاقی محسوب می شود که باید گفت چاقی هم در دسته بندی های مختلفی قرار گرفته و هر کدام از این دسته بندی ها، درمان ها و مخاطرات خاص خودش را دارد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل متعددی نظیر ژنتیک و نژاد، داروها مثل داروهای ضد تشنج و داروهای اشتها آور مثل سیپروهپتادین، بیماری های دوران کودکی مثل کوشینگ، کم کاری تیروئید و کمبود هورمون رشد، سبک زندگی افراد از جمله فعالیت کم، کم خوابیدن مثل دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن، تغییرات هورمونی، حذف وعده های غذایی علی الخصوص صبحانه (زیرا منجر به ریزه خواری در طی روز می شود)، نگاه کردن بیش از دو ساعت تلویزیون، لپ‌تاپ یا موبایل در ۲۴ ساعت شبانه روز، عوامل حین بارداری و زمان تولد، مصرف شیر خشک، استرس های ناگهانی، در چاق شدن کودکان و نوجوانان دخیل هستند.

وی در ادامه زمان های شیرخوارگی، 5 سالگی و دوره نوجوانی را 3 دوران طلایی و مهم در رشد کودکان و نوجوانان دانست و گفت: اگر فردی در این سه زمان بی تحرک باشد و از غذاها و مواد پر کالری استفاده بکند در معرض چاقی قرار میگیرد و مدیریت آن بسیار سخت خواهد بود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان همچنین با اشاره به عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان  که شامل مشکلات قلبی و عروقی، نارسایی کبد و سرطان، دیابت، فشار خون، بلوغ زودرس، مشکلات ناباروری در زمان بزرگسالی، سندروم پلی کیستیک تخمدان در خانم ها، نامرتب بودن دوران پریودی، فشار زیاد به زانو و لگن و فرسودگی استخوان ها، افسردگی و افت تحصیلی می شود، گفت: اگر نتوان این  چاقی را کنترل کرد، بعدها  به سیستم بهداشت و درمان دست و با عوارض و هزینه های بالا صدمه خواهد خورد.

دکتر داوودی گفت: قطعاً رژیم یک فرد بزرگسال با رژیم یک فرد کودک و نوجوان بر اساس فعالیت فیزیکی و میزان کالری متفاوت خواهد بود، در تغذیه کودکان سه محدوده تعریف شده ناحیه سبز ،زرد و قرمز .ناحیه سبز مربوط به گروه سبزی ها و میوه جات می باشد که بدون محدودیت خاصی می توان در وعده های غذایی استفاده کرد، ناحیه زرد شامل گوشت های غیر چرب و ترجیحاً گوشت های سفید و لبنیات غیر چرب و حبوبات و تا حدودی نشاسته، ناحیه قرمز مربوط به چربی ها و نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه می باشد که خوردن آن ها مضر است.

وی تاکید کرد: سبد غذایی خانواده باید شامل غذاهای ناحیه سبز و زرد بوده  و از آوردن مواد ناحیه قرمز بر سر سفره خانواده، جدا خودداری کرده، چرا که کودکان از رفتارهای ما الگو می گیرند و  بهتر است کودکان را در دو سال اول زندگی با ذائقه های مختلف آشنا کنیم تا تک ذائقه ای و شیرینی دوست نشوند.

وی یادآور شد: علاوه بر تغییر رژیم غذایی سبک زندگی افراد، داشتن فعالیت فیزیکی حداقل یک ساعت در روز نیز حائز اهمیت بوده و باید در دستور کار افراد و به خصوص والدین قرار گیرد.

وی در پایان به شیوع ویروس کرونا و به رعایت خارج نشدن از منزل تاکید کرد و گفت: با توجه به بسته بودن باشگاه ها و عدم امکان حضور در آنها و پرداختن به  امر ورزش، توصیه می شود همه اعضای خانواده در منزل ورزش کنند تا ضمن انجام یک  تفریح سالم در کنار هم و کمک به کادر درمان با خارج نشدن از منزل، به فکر سلامتی خود نیز باشند.


نظر شما :