ویروس مرموز و ناشناخته ای به نام کرونا

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۱۱۹۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۴۲
مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیماری زایی ویروس کرونا طیف های مختلفی از جمله بی علامت، پر علامت و حتی بیماران  بستری در ICU را در بر می گیرد و می توان به جرات گفت، کووید ۱۹ مرموزترین و ناشناخته ترین ویروس تاکنون است.
ویروس مرموز و ناشناخته ای به نام کرونا

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر حسین سرمدیان که به برنامه تلویزیونی پزشک شما رفته بود، افزود: ممکن است ناقلین بی علامت احساس سلامتی بکنند، اما در تماس با دیگران ویروس را انتقال داده و لذا با توجه به اهمیت این موضوع، جدی تر گرفتن زدن‌ ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و دوری از تجمعات بیشتر از قبل باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا بار استرس و اضطراب زیادی در میان مردم ایجاد کرده است و بعضاً مشاهده شده بسیاری از مبتلایان صرفاً به خاطر نگرانی از ابتلا، علایمی را بروز می دهند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به بیماری زایی نسبت یک به سه این ویروس خاطرنشان کرد: دلیل طولانی شدن مدت زمان این ویروس، تشابه بسیار زیاد نوع انتقال آن، مانند شرکت های هرمی است.

وی تاکید کرد: به طور مثال اگر هر ده نفر مبتلا، سه نفر را آلوده کنند در نهایت ۳۰ نفر آلوده می‌شوند و به همین ترتیب زیر شاخه های زیادی از افراد مبتلا و درگیر می شوند و به همین دلیل است که کل جهان درگیر این ویروس شده و فعلا راه چاره ای جز زدن ماسک و رعایت بهداشت وجود ندارد.

مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به دلیل همزمانی بیماری کووید ۱۹ با انواع تیپ های آنفولانزا، توصیه می کنیم تمام گروه های سنی به خصوص افراد سالمند، کودکان و دارای بیماری زمینه ای از واکسن آنفولانزا استفاده بکنند.

دکتر سرمدیان با اشاره به اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا از ۱۵ روز آخر شهریور ماه تا مهر است، افزود: افرادی هم که سال گذشته دچار آنفولانزا شده اند، با توجه به تغییر رفتار و جهش ویروس، آنتی بادی سال گذشته نمی تواند ایمنی کافی را در بدن آنها در سال جاری ایجاد نماید، بنابراین مجدداً باید واکسن به آنها تزریق شود.

وی به همکاران پزشک خود توصیه کرد: بهتر است هنگام مراجعه و ویزیت  بیماران، سوابق بیماری و سیر بالینی آنها را مد نظر قرار گرفته و بر اساس آن، درمان و روند بهبود بیماران تعیین تکلیف شود.

مشاور عالی دانشگاه  علوم پزشکی اراک تاکید کرد: ویروس کرونا با سایر بیماری ها از جمله سینوزیت حاد یا مزمن شباهت دارد و ممکن است فردی با علایم این بیماری ها به بیمارستان و مراکز درمانی  مراجعه و پزشک معالج دچار اشتباه شده و آن را کرونا تشخیص دهد.

دکتر سرمدیان گفت: از هم استانی های عزیز می خواهیم ضمن حفظ آرامش، در کنترل این بیماری، همانند قبل تلاش کنند و با رعایت بهداشت شخصی از آلوده شدن خود و اطرافیان به کرونا جلوگیری کرده و تنها در صورت اضافه شدن علائمی چون تنگی نفس، سرفه های پی در پی و تب به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی در پایان ضمن دعوت مردم به صبر و شکیبایی به آنها توصیه کرد: تا زمان پیدا شدن دارو و درمان خاصی برای مقابله با کرونا و ساخته شدن واکسن به دست متخصصان توانمند کشور و یا رسیدن آن به دست کادر پزشکی، تا حد ممکن خود را در معرض خطر و ابتلا قرار ندهند و تا جای ممکن از حضور در تجمعات بپرهیزند، چرا که در صورت شرکت در انواع مراسمات، به سختی می توان پروتکل ها را رعایت کرد.


( ۸ )

نظر شما :