حماسه‌ی شعور حسینی در ایام کرونایی

۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۱۲۷۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۴۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: لبیک هیات‌های عزاداری حسینی به توصیه‌های رهبری مبنی بر اولویت رعایت شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در مراسم سوگواری محرم این هیات ها را به تکاپو برای رقم زدن محرمی متفاوت تر و هدایت نذورات به سمت و سوی دستگیری بیشتر از نیازمندان بر اثر شرایط شیوع این ویروس مصمم کرده است.
حماسه‌ی شعور حسینی در ایام کرونایی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: امسال همه چیز فرق دارد، ویروس کرونا باعث شده تا ماه مبارک رمضان هم برای مردم دنیا متفاوت باشد؛ زیارتگاه ها تعطیل شود، مناسک حج در غیاب مسلمانان جهان برگزار شود و حالا نوبت به عزاداری برای امام حسین (ع) رسیده است.

وی تاکید کرد: با همه این محدودیت ها و مشکلات مردمی که همچنان در انتظار برگزاری مراسم عزاداری با شور و شعور حسینی در سراسر کشور و استان بودند، در این میان برخی مسئولان هیات ها اعلام کرده اند که برای مقابله با ویروس کرونا از برگزاری مراسم حضوری خودداری کرده و شور و شعور حسینی را به شیوه ای دیگر دنبال می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با ویروس کرونا، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می شود، همچنین زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد و هرگونه جابجایی هیئت ها، دسته‌روی و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است، اما سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیرشخصی) مجاز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، ضمن اینکه پیش بینی های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیرحضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست، باید انجام شود.

دکتر جمالیان ضمن تشکر مجدد از هیات های مذهبی و همه عزاداران بابت رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، افزود: بچه هیئتی‌ها با فعالیت های جهادی خود طی چند ماه اخیر ثابت کردند که در مبارزه با ویروس کرونا چند قدم جلوتر از سایرین هستند و بدون شک امسال و در عزاداری های سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش، با رعایت پروتکل های بهداشتی  نیز، الگویی برای اقشار مختلف جامعه خواهند بود.

وی در مورد پخش هرگونه نذری و  نذورات نیز  تاکید کرد: در دستورالعمل ماه محرم آمده است: هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطر نشان کرد: اینکه پرچم عزای امام حسین(ع) تحت هر شرایطی باید برافراشته شود شکی نیست، اما این  اتفاق مسلما با رعایت پروتکل های بهداشتی و منطبق با شرایط کرونایی همراه خواهد بود و مطمئنا با یاری خداوند متعال و نگاه سید و سالار شهیدان و ابوالفضل العباس (ع)، هر چه زودتر از شر این ویروس رها خواهیم شد و به زندگی عادی باز خواهیم گشت.


( ۱ )

نظر شما :