مدلسازی و شبیه‌سازی سناریو های ویروس کرونا در استان مرکزی

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۱۸۰۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۳۸۴
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طی پژوهشی در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ به همراه خانم دکتر زمانیان، مدلسازی و تاثیر مداخلات غیر دارویی فعلی و شبیه‌سازی سناریوهای جایگزین به ابتلا و مرگ، نیازهای بیمارستانی مرتبط با این اپیدمی را در مناطق زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام دادیم.
مدلسازی و شبیه‌سازی سناریو های ویروس کرونا در استان مرکزی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر مرادزاده افزود: در این مدل سازی بر روی بیماران و مبتلایان به کرونا از ابتدای اپیدمی، آنالیزهایی در زمینه های عفونت، مرگ و میر و مشخصه های دیگر، را انجام داده ایم.

وی اظهار داشت: برای انجام این مدل سازی و شبیه سازی سناریوهای آینده، پارامترهای بسیار زیادی را وارد کرده که کار بسیار سخت و دشوار و البته پیچیده‌ای بود.

وی تاکید کرد: مدت بسیار زیادی زمان برد تا بتوانیم پارامترها را از متون علمی و آنالیز تحلیل داده های موجود را در موارد شناسایی شده کووید ۱۹ در سطح استان و البته دانشگاه علوم پزشکی داشته باشیم.

دکتر مرادزاده خاطرنشان کرد: رسیدن به راه‌هایی برای کنترل این ویروس از قبیل بستن مدارس، ایزوله کردن فرد بیمار علامتدار و البته همراهان و خانواده او، محافظت هر چه بیشتر از سالمندان و بیماران دارای زمینه و استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و دورکاری و مشخص کردن درصد تاثیرگذاری هر یک از این موارد، از جمله برنامه ها و اقدامات گروه اپیدمیولوژی برای کنترل ویروس کرونا در استان بود.

وی گفت: بستن مدارس تا تاثیرگذاری و پوشش ۸۵ درصدی تا تاریخ ۱۵ شهریور، شستن دست ها در یک دوره از اپیدمی تا ۶۵ درصد و در دوره دیگر پیک تا ۲۰ درصد، تاثیر استفاده از ماسک حدود ۵۰ درصد، گزارش شده است.

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: با قرار دادن این اعداد و ارقام در مدل و شبیه سازی ماه های آینده می توان انتظار داشت که چه تعداد مرگ و میر توسط این بیماری برای جامعه استان در ماه‌های آتی رقم خواهد خورد.

دکتر مرادزاده با اشاره به اینکه اگر در این سناریو، با همین وضع فعلی یعنی بازگشایی مدارس، تاثیر ۵۰ درصدی استفاده از ماسک و ۲۰ درصدی شستشوی دست ها و دیگر پارامتر ها، پیش برود، پیش بینی می کنیم میزان مرگ و میر از ۲۹۲ مورد فعلی به ۴۲۲ مورد در دی ماه سالجاری افزایش پیدا کرده و نیمی از جمعیت (۵۰ درصد) تحت تاثیر عفونت های با علامت و بی علامت قرار گرفته و چرخه ویروس در سطح جامعه گسترده تر شود.

وی گفت: همچنین پیش بینی می کنیم با توجه به مدل سازی که صورت گرفته و با توجه به شرایط کنونی و رایت ها و رفتارهای مردمی، در اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه سال جاری موج کوچک یا پیک دیگری داشته باشیم.

دکتر مرادزاده خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم با توجه به این دوره شبیه سازی تا تاریخ ۱۱ دی ماه سال جاری، ۴۳ درصد از مرگ و میرها در افراد بالای ۷۰ سال، حدود ۱۸ درصد در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال و ۴ درصد نیز در افراد کمتر از ۳۰ سال اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: تمام این اطلاعات و آمار و ارقام بر مبنای یک مدل سازی و یک پژوهش بوده و نباید مبنای تصمیم‌گیری‌های تک‌بعدی به خصوص روی این داده‌ها اتخاذ شود.

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان مردم را به رعایت هرچه  بیشتر پروتکل های بهداشتی دعوت کرد.


( ۲ )

نظر شما :