افزایش تهدیدات ناشی از کرونا

۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۳ کد : ۱۲۳۰۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۶۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان تهدیدات بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی در حال افزایش است.
افزایش تهدیدات ناشی از کرونا

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در گفتگوی تلفنی با برنامه رادیویی موج آشنا از صدای شبکه آفتاب، خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت شهر اراک و استان مطلوب نمی باشد، ضریب سرایت پذیری کرونا ۱/۱۷ است و این ضریب نشان دهنده افزایش قدرت انتقال ویروس و درگیری مبتلایان بیشتر نسبت به گذشته می باشد.
وی تاکید کرد: متاسفانه در سطح استان دیده شده است که تعداد اندکی از مردم پروتکل ها را جدی نگرفته و موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند که همین تعداد اندک با توجه به ضریب بالای سرایت ویروس جان و سلامتی افراد زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد.
دکتر جمالیان خطاب به مردم فهیم استان مرکزی، گفت: تنها خواسته ما رعایت پروتکل ها از سوی مردم می باشد، مردم باید از حضور در اجتماع ها و مراسم هایی از جمله مراسم های فوت و تشیع در آرامستان ها و مهمانی های شبانه و دورهمی های فامیلی اجتناب بورزند.
وی هشدار داد: با مبتلا شدن یک نفر کل اعضای خانواده درگیر می شوند و این حاکی از عدم رعایت نکات بهداشتی در خانواده ها می باشد، به همین جهت اگر فردی در خانواده مشکوک و علامت دار شد تا زمان مشخص شدن جواب نهایی باید بر این مبنا فرض شود که شخص مبتلا به کرونا است و نکات بهداشتی (شستشوی مرتب دستها، در صورت امکان جدا نمودن سرویس های بهداشتی و حمام، گندزدایی و ضدعفونی محل) هم از طرف خود شخص و هم از سوی دیگران رعایت شود و بحث قرنطینه جدی تلقی شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص بحث مدارس نیز بیان کرد: با توجه به گزارش‌های اعلام شده حضور در مدارس هنوز به صورت اختیاری می باشد، ۳۰ درصد از دانش‌آموزان در مدرسه ها حضور به عمل می آورند، تاکید اکید ما این است که همه دانش آموزان به صورت غیرحضوری درس ها را فرا گیرند و حتماً دانشگاه علوم پزشکی اراک در شورای پدافند استان این موضوع را مطرح خواهد کرد، زیرا بحث سلامت دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان موضوع بسیار مهم و جدی می‌باشد.
وی در خصوص توزیع مرحله اول واکسن آنفولانزا، تصریح کرد: در این دوره فقط گروه های خاصی از جمله مادران باردار واکسینه می شوند، مابقی دوز واکسن ها به کادر درمانی و بهداشتی در حال تزریق است.
دکتر جمالیان خطاب به مادران باردار، گوشزد کرد: از آنجایی که سلامت مادران و نوزادان آنها یک موضوع بسیار مهم و جدی برای ما می باشد، از مادران بارداری که پرونده الکترونیک در مراکز بهداشتی و درمانی ندارند، خواهشمندیم که در اسرع وقت به پایگاه های بهداشتی جهت تشکیل پرونده و تلقیح واکسن مراجعه نمایند.
وی در ادامه افزود: در دوره‌های بعدی توزیع این واکسن که به زودی رخ می دهد، بیماران خاص، سالمندان مستقر در مراکز نگهداری سالمندان، جانبازان و افراد شیمیایی به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.
متولی سلامت استان مرکزی در تکمیل این موضوع بیان کرد: در هفته آینده تعدادی واکسن از طریق داروخانه های خصوصی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد که قیمت مصوب آن به محض توزیع اعلام می‌شود، اما مردم توجه داشته باشند که زدن واکسن برای همه افراد دیدگاه علمی ندارد، افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای به خصوص بیماری های ریوی مزمن دارند، افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر پنج سال اندیکاسیون علمی جهت تزریق دارند.
وی تاکید کرد: تجربه نیم کره جنوبی که فصل سرد آن زودتر از کشور ما آغاز شده است و همچنین بیانیه های سازمان جهانی بهداشت مبنی بر این می باشد که با افزایش سطح رعایت بهداشت از سوی مردم در حال حاضر در هیچ جای دنیا پیک آنفولانزا رخ نداده است و امیدواریم در کشور ما نیز با توجه به افزایش سطح رعایت بهداشت در کنار بیماری کرونا، دیگر پیک آنفولانزا نداشته باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان از کادر بهداشتی و درمانی کشور علی الخصوص استان مرکزی که فداکارانه در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: متاسفانه با توجه به مجاهدت های کادر بهداشتی و درمانی تعداد مبتلایان این گروه عزیز کم نمی باشد و با مبتلا شدن تعدادی از پرسنل فشار مضاعف به سایر افراد وارد می شود، به پاس زحمات این عزیزان می طلبد که مردم بیشتر از قبل موازین بهداشتی را رعایت کنند.


نظر شما :