شجاعت گروه بیهوشی و طب اورژانس در روزهای کرونایی

۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۸ کد : ۱۲۴۰۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۰۷
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، هراس زیادی بین پزشکان و همکاران وجود داشت، اما گروه های بیهوشی و اورژانس شجاعانه بر بالین بیماران کرونایی حاضر شدند و از هیچ کوششی در این راه دریغ نکردند.
شجاعت گروه بیهوشی و طب اورژانس در روزهای کرونایی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جمع متخصصین بیهوشی و طب اورژانس در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج)، افزود: گروه بیهوشی و اورژانس همواره پا به پای پرسنل عفونی در این مجاهدت 8 ماهه درخشیدند و با از خودگذشتگی فراوان صحنه های  زیبایی را از خود به یادگار گذاشتند.

وی اظهار داشت: در ابتدای  شیوع  این بیماری به دلیل ناشناخته بودن و راه انتقال آسان آن به افراد، هراس زیادی در بین کلیه کارکنان و همکاران وجود داشت، اما گروه بیهوشی و  طب اورژانس جزء اولین گروه هایی بودند که شجاعانه بر بالین بیماران کرونایی حاضر شدند و در راه مبارزه با این بیماری و حفظ جان هموطنان خود از هیچ کوششی دریغ نکردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: استادان این دو گروه در کنار بحث بالین و درمان بیماران، از آموزش نیز غافل نشده و در آن سوی میدان نیز دستیاران شان همانند استادان خویش در این جنگ 8 ماهه شجاعانه جنگیده و پا پس نکشیدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فشار روحی و روانی بسیار زیاد بر کادر درمان و مبتلا شدن و شهادت تعدادی از همکاران، همواره سعی شده خدمات ارائه شده به مردم به بهترین شکل ممکن باشد و این بیماری و سختی هایی که با خود به همراه آورده، ذره ای از اعتقاد و باور قلبی همکاران را کاهش نداده است.

دکتر جمالیان گفت: بسیار نیکو و پسندیده است که در کنار درمان و طبابت بیماران، پزشکان استان همواره به تقدس رسالت خویش که  همان اخلاق مداری است پای بند بودند، چرا که در کنار علم و تجربه پزشکی، اخلاق مداری جایگاه ویژه ای دارد و ما از این جهت به خود می بالیم.

وی همچنین ضمن قدردانی از زحمات کلیه همکاران این دو گروه و همچنین دکتر محمودیه و دکتر غریبی، خاطرنشان کرد: تاکنون بحث بیماری کرونا حالتی همچون تجربه و درس آموزی داشته و با توجه به برودت و کاهش دما و افزایش هزینه های فرسایشی درمان و خستگی کادر و پرسنل، یکی از نقاط قوت دانشگاه، وجود پرسنل قوی و با تجربه بالا می باشند که مایه دلگرمی مجموعه نیز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان ابراز امیدواری کرد: با استمرار این کوشش ها و تلاش های مجاهدت گونه، هر چه زودتر بر این ویروس فائق آییم و تجربیات گرانبهایی را برای آیندگان، خاطره سازی کنیم.

 

وقفه ای کوچک در آموزش و از سرگیری آن در دانشگاه علوم پزشکی اراک

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این جلسه گفت: کرونا تمام عرصه های زندگی از جمله آموزش را تحت تاثیر قرار داد.

دکتر سعید چنگیزی آشتیانی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات متخصصان گروه های بیهوشی و طب اورژانس، افزود: در مقطعی و با شیوع و همه گیری این بیماری، نه تنها آموزش در علوم پزشکی بلکه در همه مقاطع متوقف شد، اما بعد از مدتی به دلیل در جریان بودن فرایند درمان و زنده بودن این علوم و نیاز به بروز شدن، با تلاش ها و برنامه ریزی های فراوان و آماده سازی زیرساخت های لازم در پیگیری و ادامه بحث آموزش در فضای مجازی، این امر محقق شده و توانستیم بحث آموزش را از سر بگیریم.

وی اظهار داشت: در ابتدا امکان اجرای برنامه های آموزشی، امری غیرممکن بود، اما خدا را شاکریم که با تلاش ها و برنامه ریزی های فراوان، امروزه تمام برنامه های آموزشی با نرم افزارهای مجازی در حال انجام است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: اپیدمی جهانی این ویروس، فرصتی را برای آموزش فراهم کرده است که بتوانیم تجربیات و بحث های آموزشی را در مدیاها و دنیای مجازی با اساتید کشور به اشتراک بگذاریم که پیش از این امکان پذیر نبود.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه پزشکان با جان افراد سر و کار دارند، پرورش نیروی متخصص در این حرفه بسیار با ارزش و مهم می باشد و به همین خاطر نباید از بحث آموزش غافل شد.

دکتر آشتیانی در پایان بیان کرد: این هشت ماه، تجربیات با ارزشی برای دانشگاه علوم پزشکی به همراه داشت و با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای نیروی انسانی کارآمد و باهوش و البته تعداد و تنوع بیماران، امیدواریم افرادی توانمند و البته جوان و با انرژی را به استان و کشور معرفی کنیم.

 

کسب نمره قبولی بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) در روزهای کرونایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این جلسه گفت: مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر(عج) اراک به دلیل سانتر تروما  و حجم بالایی از عمل ها و ارائه خدمات توانست با شناسایی و انتخاب آن به عنوان سانتر کرونا در روزهای شیوع و همه گیری و نیاز به تخت بیمارستانی، عملکرد خوبی را از خود نشان داده و نمره قابل قبولی دریافت کند.

دکتر بهمن صادقی سده افزود: علیرغم نگرانی های فراوان در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) توانست با اتکاء به نیروی انسانی مجرب و کادر توانای خود، نتایج خوبی را در عرصه مبارزه با کرونا از خود نشان دهد.

وی اظهار داشت: در ابتدای شیوع این بیماری در استان مرکزی، یکی از دغدغه های مدیریتی بعد از تکمیل ظرفیت بیمارستان نخست به عنوان سانتر کرونا، انتخاب بیمارستان دوم بود که این مرکز با آمادگی کامل آماده پذیرایی از بیماران کرونایی شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن تشکر از کلیه همکاران این مرکز آموزشی درمانی به خصوص گروه های بیهوشی و طب اورژانس، تاکید کرد: در یک دوره تقریبا سه ماه، این مرکز علاوه بر پذیرش بیماران ترومایی و جراحی و... به طبابت و درمان بیماران کرونایی نیز مشغول شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با مهارت و توانایی بالا پزشکان، علی الخصوص گروه بیهوشی و طب اورژانس، پرستاران و پرسنل این مرکز، شاهد کنترل و مدیریت این بیماری در این مرکز بودیم.

دکتر صادقی یادآور شد: علیرغم مشکلات فراوان مالی، تجهیزات، تخت، فضا و... این مرکز در کنترل این بیماری شاخص های خوب و قابل قبولی را کسب کرد.

وی همچنین از مسئولان گروه های بیهوشی و طب اورژانس، دکتر محمودیه و دکتر غریبی به عنوان پدیده یادکرد و گفت: قطعا متخصصانی که زیر دست این دو عزیز تربیت می شوند، همچون آنها پدیده ای خاص می باشند، چرا که امیدواری ها و دلگرمی های آنها همچون قوت قلبی برای همگی بود و ما از حضور همچین نوابغی در استان بسیار خرسند و شاکریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان ضمن اشاره به زحمات شبانه روزی و بی دریغ کلیه همکاران این مرکز، تصریح کرد: بیشترین میزان رضایت و کمترین میزان فوت، بی شک مرهون زحمات شبانه روزی این عزیزان می باشد.

 

پزشکان، انسان های مبارک، روی کره خاکی

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این جلسه گفت: پزشکان با توجه به اینکه نجات دهنده جان همنوعان خود هستند برای هر جامعه ای مبارک و به تعبیری فرشتگان زمینی هستند.

حجت الاسلام مهرداد کوشکی افزود: در احادیث و بیانات بزرگان دین مبین اسلام به کرات آمده که مبارک ترین انسان ها کسانی هستند که حضور و اقدام آنها به نفع دیگران بوده و به آنها خدمتی کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، مبارک ترین و سودمندترین افراد جامعه، پزشکان و مدافعان سلامت هستند که با تلاش ها و مجاهدت های شبانه روزی خود و با در دست گرفتن جان های شیرین خود، در حال خدمت به همنوعان و بیماران هستند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: حال و روز این روزها و ماه های سختی که بر ما سپری شد، همانند دوران 8 سال دفاع مقدس است و مشاهده شجاعت دهه شصت و هفتادی ها که نشات گرفته از رشادت های دلیر مردان آن دوران است ما را به یاد همان عزیزان و شیران دوران جنگ تحمیلی میاندازد.

وی اقدام پزشکان و مدافعان سلامت و حاضر شدن آنها بر سر بالین یک بیمار و تلاش برای حفظ جان آنها را به مانند طواف در کعبه و خانه خدا تشبیه کرد و لباس سفید پزشکی را همان لباس احرام دانست.

حجت الاسلام کوشکی در پایان ضمن اشاره به اینکه هیچ چیز در این دنیا از عاقبت بخیری و دعای افراد بالاتر نیست و اینکه بیمارانیکه به دست شما عزیزان شفا پیدا می کنند، این دعا را در حق تان انجام می دهند، گفت: انشالله با تلاش ها و مجاهدت های شما مدافعان سلامت و همراهی مردم و البته توسل و توکل به خداوند بلند مرتبه هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شده و مجدداً به زندگی عادی خود بازگردیم.

 

گروه های بیهوشی و طب اورژانس پای کار از روزهای اول

مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی اراک و رییس بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) نیز در ادامه این جلسه گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، متخصصین گروه های بیهوشی و طب اورژانس فعالیت مجاهدانه خود را در بحث بیماری کووید ۱۹ آغاز نمودند.

دکتر بهنام محمودیه افزود: این دو گروه از روز اول شروع بیماری کرونا در استان مرکزی درگیر درمان این بیماران بودند و تاکنون زحمات زیادی برای درمان و حفظ سلامتی بیماران و هم استانی های عزیزمان نموده اند که بعضا ممکن است خدماتیکه ارائه می کنند آن طور که باید و شاید به چشم نیاید.

وی اظهار داشت: تشکیل جلسه تقدیر و تشکر رییس و اعضاء هیات رییسه دانشگاه از همکاران این دو گروه، نشان دهنده دیده شدن فعالیت این عزیزان توسط مسئولین و البته موجب دلگرمی همکاران گروه های بیهوشی و طب اورژانس و ادامه پرقدرت آنها می شود.

رییس بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) تاکید کرد: پزشکان فعال در حوزه اورژانس در بحث مدیریت بیماران اورژانسی، درمان اولیه، توزیع و انتقال آنها میان بیمارستان ها و بخش های مختلف و گروه بیهوشی نیز علاوه بر اعمال جراحی مختلف در اتاق های عمل، در بحث مراقبت های ویژه به خصوص مدیریت و مشاوره در بخش های ICU به مداوای بیماران کرونایی و خدمت رسانی به آنها مشغول بوده و هستند و این روند  همچنان ادامه دار خواهد بود.

دکتر محمودیه در پایان خاطرنشان کرد: مردم استان مرکزی بدانند که پرسنل بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) همواره در کنار آنها خواهند بود، اما امیدواریم و انتظار داریم که مردم نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی کمی از سنگینی باری که بر دوش پرسنل خسته کادر درمان بعد از گذشت هشت ماه دست و پنجه نرم کردن با این بیماری، آنها را کلافه و خسته کرده است را کم کنند.

 

اورژانس خط مقدم جبهه کرونا

مدیر گروه  طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه جلسه گفت: متخصصین بیهوشی و طب اورژانس همواره گروه های مظلوم و پرتلاش عرصه درمان بیماران کرونایی در خط اول مبارزه با این بیماری هستند.

دکتر مرتضی غریبی افزود: همکاران ما در این واحد، از روزهای نخست شیوع این ویروس، در خط مقدم این جبهه حضور داشته و همچنان بعد از گذشت حدود هشت ماه نفس گیر و طاقت فرسا با وجود خستگی های فراوان و مشکلات متعدد، در این نبرد حضور دارند و شانه خالی نکرده اند.

وی اظهار داشت: این عزیزان به طور شبانه روز تلاش می کنند و برای حفظ جان هم استانی های خود حاضرند از جان شیرین خود نیز بگذرند.

مدیر گروه  طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: گمان میرفت با توجه به ذات و ماهیت این فعالیت، تلاش همکاران دیده نشده و یا کمتر دیده می شود، ولی با توجه به حضور رییس و معاونین دانشگاه و تقدیر و تشکر از همکاران این گروه، قدری از خستگی ناشی از کار و شیفت های طولانی کاسته و برای روزها و ماه های آینده قدری امیدوار شدیم.

وی گفت: در اسفندماه سال گذشته، متوسط طول اقامت متخصصان طب اورژانس بالای ۲۵۰ ساعت، یعنی چیزی حدود نصف ماه به صورت مقیم در بیمارستان بودند که این میزان با ابتلا و خارج شدن از چرخه درمان همکاران به مراتب بیشتر هم می شود.

دکتر غریب خاطرنشان کرد: متاسفانه بحث کرونا روز به روز داغ تر، پیچیده تر و بحرانی تر می شود و در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که بالای ۱۲۰ بیمار بستری در هر دو بیمارستان داشته و اورژانس ها نیز کاملاً پر شده اند.

مدیر گروه  طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان ضمن اشاره به این موضوع که به طور میانگین روزانه ۴ متخصص طب اورژانس در هر ۱۲ ساعت درگیر بحث کرونا هستند، گفت: متخصصان طب بیهوشی نیز علاوه بر انجام عمل‌های جراحی گوناگون در بخش های ICU به صورت شبانه روزی در حال درمان و مداوای بیماران سخت کرونایی هستند.


( ۲ )

نظر شما :