کمبودهای درمانی همچون سدی مانع از پیشرفت سیاست‌گذاری‌ها می شود

۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۲۵۸۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دانشگاه علوم پزشکی اراک همواره سعی در رفع مشکلات داشته و دارد، اما مشکلات بسیار زیاد زیرساختی، تجهیزات و کمبود نیروی انسانی مانع پیشرفت بسیاری از برنامه ریزی ها می باشد.
کمبودهای درمانی همچون سدی مانع از پیشرفت سیاست‌گذاری‌ها می شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه وبینار تصویری با معاونت درمان وزارت بهداشت، بیان کرد: یکسری ایرادات موجود در گذشته رفع شده و وضعیت بیمارستان های اراک نسبت به قبل قابل قبول تر شده است، اما همچنان کمبودهایی به چشم می خورد.

وی تعدادی از مشکلات درمانی شهر اراک را برشمرد و افزود: علیرغم مساعدت های وزارتخانه همچنان بیمارستان امیرکبیر اراک مجهز به دستگاه سی تی اسکن نشده و بخش مگا آی سی یو با ۷۰ درصد پیشرفت کار به دلیل عدم تخصیص اعتبارات دچار مشکل شده، همچنین در استان مرکزی ضریب پرستار به تخت ۷۵ صدم است و با مبتلا شدن پرستاران به بیماری کرونا و خارج شدن آنها از چرخه درمان سایر پرسنل پرستاری فشار زیادی را متحمل می شوند، همچنین جذب ۸۹ روزه پرستاران به دلیل عدم تحقق وعده ها با استقبال خوبی روبه‌رو نشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، اظهار داشت: از ابتدای اپیدمی کرونا جلسات متعددی با پزشکان داخلی و عفونی برگزار شده و حتی تعدادی از اساتید و فوق تخصص های این رشته ها نیز در حال مبارزه با این بیماری هستند، اما همچنان در خصوص استفاده از سایر رشته ها در این بحران مثل رشته ارتوپدی ابهامات و سوالات بسیاری از لحاظ مشکلات قانونی، وجود دارد.

وی کمبود ظرفیت بیمارستانی شهر اراک را مشکلی مهم دانست و تاکید کرد: تنها بیمارستان امیرالمومنین(ع) و آیت الله خوانساری سانتر کرونا هستند، زیرا بخش ترومای بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) با ظرفیت بیش از ۹۰ درصد همچنان فعال بوده و بیمارستان آیت الله طالقانی نیز تنها سانتر زنان می باشد و بیمارستان امیرکبیر نیز به دلیل کمبود تجهیزات نمی‌توان از ظرفیت آن در این بحران کمک گرفت.

دکتر جمالیان یکی از دلایل افزایش آمار متوفیان در استان مرکزی را سالمند بودن این استان دانست و یادآور شد: طبق آمارهای کشوری استان مرکزی سومین استان سالمند کشور می باشد و بیش از ۷۵ درصد آمار متوفیان بالای ۸۰ سال بوده، پیرو همین امر افراد سالمند در صورت مبتلا شدن به این بیماری دیرهنگام به بیمارستان مراجعه کرده و همین موضوع روند درمان آنها را مختل می سازد.

وی بیان کرد: طبق تحقیقات بیشترین آمار درگیری افراد مبتلا به انواع بیماری های زمینه ای با بیماری کرونا، کسانی بوده که  مبتلا به بیماری فشار خون، دیابت و انواع بیماری های قلبی عروقی هستند، دانشگاه علوم پزشکی اراک به منظور ترفیع این مشکل درمانگاه قلب و عروق و فشارخون مختص این بیماران راه‌اندازی کرده و آگاهی های لازم نیز در این زمینه داده شد، همچنین تمام توان خود را به کار گرفتیم و سعی نمودیم تا حد امکان بخش‌های درمانی کرونایی و غیر کرونایی را از یکدیگر تفکیک سازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان از حمایت های همیشگی وزارت بهداشت و معاونت درمان تقدیر و تشکر نموده و اظهار امیدواری کرد که با پیگیری های شخصی دکتر جان بابایی، مشکلات موجود در شهر اراک به منظور ارتقاء سطح سلامت و درمان، هر چه زودتر رفع شوند.


( ۱ )

نظر شما :