سکته مغزی یک اورژانس بسیار مهم برای سلامتی

۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۴ کد : ۱۲۹۴۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۷۳
متخصص بیماری های مغز و اعصاب گفت: زنگ خطر سکته مغزی از سال ۲۰۱۰ به عنوان یک اورژانس مهم و تاثیرگذار سلامتی به صدا درآمده است.
سکته مغزی یک اورژانس بسیار مهم برای سلامتی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر لیلا پورسعادت در برنامه تلویزیونی پزشک شما از شبکه آفتاب، بیان کرد: بر طبق آمار و ارقام  سالانه ۱۵ میلیون به آمار سکته مغزی در دنیا اضافه می شود که ۶ میلیون بر اثر این بیماری می میرند، در ایران شیوع سکته مغزی ۱۵۰ در صد هزار نفر است که متاسفانه ۲۵ درصد افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند سنی کمتر از ۵۵ سال دارند.
وی افزود: سکته مغزی به دو نوع ایسکمیک و هموراژیک تقسیم‌بندی می‌شود که سکته مغزی ایسکمیک در اثر تنگی عروق خون رسان به مغز اتفاق افتاده و هموراژیک به علت سابقه فشارخون و یا آنوریسم رگ های مغزی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: ریسک فاکتورهایی در پیدایش سکته مغزی موثر می باشند که بعضی از آنها اصلاح پذیر بوده و بعضی از آنها اصلاح ناپذیر می باشند؛ از جمله سن، جنس و نژاد.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال در قاره آفریقا و جنوب و شرق آسیا آمار ابتلا به سکته مغزی بالا بوده که خوشبختانه کشور ایران در این منطقه قرار ندارد و در جنس آقایان نیز احتمال وقوع سکته مغزی بیشتر از زنان بوده، اما مرگ و میر ناشی از آن در خانم ها بالاتر می باشد و همچنین از سن ۶۵ سال به بالا با بالا رفتن هر دهه، میزان وقوع سکته مغزی دو برابر می شود.
دکتر پورسعادت تاکید کرد: سکته مغزی تا ۹۰ درصد قابل پیشگیری می باشد و این عدد بسیار خوب و قابل توجه می باشد.
وی ادامه داد: با اصلاح روش زندگی و غربالگری یک سری از بیماری ها می توان از رخداد سکته مغزی جلوگیری کرد از جمله فشار خون بالا یکی از علل مهم می باشد چرا که ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد هنگام بستری در بیمارستان در اثر سکته مغزی فشار خون بالا دارند، بدون آنکه خود از فشارخون بالای خویش اطلاع داشته باشند.
وی ضمن اشاره به شیوع بالای فشار خون در ایران گفت: شیوع فشار خون در ایران ۲۶ درصد می باشد و با برنامه غربالگری سال گذشته اطلاعات مناسبی به منظور تشخیص سریع و جلوگیری از عوارض فشارخون به مردم داده شد.
وی تاکید کرد: هر یک درجه کاهش فشار خون، ۳۰ درصد میزان وقوع سکته مغزی را کاهش می دهد و کسانی که در خانواده خود سابقه فشارخون دارند و یا خودشان مبتلا به فشارخون می باشند، حتماً باید پیگیر باشند و اصلاح روش زندگی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
وی در ادامه دیابت را مادر اکثر بیماری ها دانست و گفت: در سه سال اول زندگی افراد مبتلا به دیابت، ۷۰ درصد ریسک بروز بیماری‌های عروقی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید این بیماری را جدی بگیریم و غربالگری را از سنین پایین شروع نماییم.
وی افزود: چربی خون بالا، از جمله افزایش تری گلیسیرید و کلسترول بد یا همانLDL، بستری مناسب برای رخداد حوادث عروق می باشند و کلسترول بد نقش بسزایی در این زمینه داشته و برای افراد بهتر است که عدد کلسترول زیر ۱۰۰ باشد چرا که با کنترل کلسترول می توان ۳۰ الی ۴۰ درصد میزان وقوع حوادث عروقی را کم کرد، همچنین کسانی که دچار سکته مغزی و یا قلبی شده‌اند، باید عدد LDL زیر ۷۰ باشد.
وی استعمال دخانیات را امری خطرناک برای رخداد سکته مغزی دانست و گفت:
سیگار کشیدن ۲ الی ۴ برابر ریسک وقوع سکته مغزی را افزایش می دهد همچنین کسانی که خودشان سیگاری نبوده و اطرافیان آنها از دخانیات استفاده می‌کنند ۲۵ درصد در معرض خطر حوادث عروقی قرار دارند.
دکتر پورسعادت نقش سایر آلاینده‌های دودزا را نیز مهم دانست و افزود: آلودگی هوا و کسانی که در اثر شغل و فعالیت خود با گازهای سمی در ارتباط هستن، باید بسیار مواظب باشند و کارگران و کارفرمایان به هنگام فعالیت استفاده از وسایل حفاظتی را جدی بگیرند.
وی تصریح کرد: بنابر گزارش انجمن مغز و اعصاب و قلب آمریکا تمامی افراد به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روزانه و استمرار آن به مدت ۵ روز در هفته باید فعالیت فیزیکی داشته باشند و اگر افراد توان و وقت انجام ورزش های خاص را نداشته، حداقل انجام پیاده روی روزانه مهم بدانند.
دکتر پورسعادت علائم خطر و پیش آگهی سکته مغزی را اینگونه برشمرد: علامتی که بسیار مورد توجه بوده از جمله غیر قرینگی در صورت، فلج اندام فوقانی و هرگونه اختلال در تکلم و زمان می باشد که این علایم (Fast) بسیار کلیدی بوده و نشان دهنده آن است که فرد احتمالاً مبتلا به سکته مغزی شده و باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه نمایند.
اوی ادامه داد: سایر علائم می توانند به شکل سردرد ناگهانی و زود هنگام که به مسکن جواب نمی دهد و یا کاهش سطح هوشیاری، سرگیجه، تاری دید، دوبینی ضعف در اندام تحتانی، عدم تعادل و عدم کنترل ادرار باشد و یا ممکن است افراد به صورت گذرا و لحظه ای زمان و مکان را فراموش کنند که می تواند هر کدام از این علائم نشان دهنده یک حمله گذرای مغزی باشد و کسانی که سابقه بیماری خونی، قلبی و مغزی داشته باید به این علائم توجه بیشتری داشته باشند.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب اظهار داشت: علائم نشان دهنده حمله گذرای سکته مغزی، علائم پیشگیری بهنگام و خوبی بوده چرا که نشان می‌دهد فرد زودتر باید درمان خود را آغاز کند و اجازه ندهد که سکته بزرگ‌تری رخ دهد.
وی تاکید کرد: در اثر سکته مغزی دو میلیون نورون عصبی از بین می رود که برگشت پذیر نبوده، بنابراین زمان حائز اهمیت بوده و افراد در اثر رخ دادن علائم سکته مغزی باید سریعتر به مراکز درمانی که مرکز درمانی حضرت ولی عصر(عج) در حال حاضر در شهر اراک می باشد و قبل از بحران اپیدمی کرونا بیمارستان امیرالمومنین(ع) در این خصوص فعال بوده است، مراجعه نمایند.
دکتر پورسعادت تاکید کرد: با آغاز شیوع بحران مرموز کرونا، در اثر ابتلا به این ویروس به نوعی همه قسمت های بدن درگیر این بیماری می شود، از جمله سیستم عصبی مرکزی که از آغاز شیوع این بیماری در استان مرکزی نیز دو مورد گزارش در این خصوص اعلام شده است که اولین تظاهر افراد در اثر کرونا سکته مغزی بوده است، چرا که ویروس کرونا باعث التهاب رگ های بدن از جمله رگ های مغزی می شود.
دکتر پورسعادت در پایان گفت: نیاز است که صدای سکته مغزی را در دوران کرونا بلندتر بشنویم و بتوانیم با کسب آگاهی در این زمینه از رخ داد این بیماری و عوارض آن، به موقع جلوگیری نماییم.


( ۸ )

نظر شما :