تقویت فرهنگ ایثار و جهاد، راه مقابله با کرونا / هرگاه همدلی جای هم زبانی را گرفت پیروز شدیم

۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۳۳۳۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۹۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مبارزه و مقابله با این ویروس منحوس و مرگ بار، همان فرهنگ ایثار و جهاد دوران دفاع مقدس را می خواهد.
تقویت فرهنگ ایثار و جهاد، راه مقابله با کرونا / هرگاه همدلی جای هم زبانی را گرفت پیروز شدیم

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه قرارگاه فرهنگی استان مرکزی، افزود: متاسفانه بعد از گذشت حدود ۹ ماه از شیوع این ویروس نتوانسته ایم به یک تصمیم واحد برسیم و تنها شاهد افزایش تعداد مرگ و میر هستیم که شوربختانه باید گفت، پیش بینی ها از تداوم این روند صعودی و بدتر شدن شرایط حکایت می کنند.
وی اظهار داشت: در اینکه همگی وضعیت فعلی را حساس و شیوع این ویروس را جنگ می نامیم با یکدیگر مشترک هستیم اما سوال اینجاست که آیا آرایش جنگی و دفاعی نیز گرفته ایم؟
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: تجربه همدلی و همکاری جانانه مردم و مسئولین در هشت دفاع مقدس نشان داد، هرگاه همدلی جای هم زبانی را گرفت در جبهه ها و عملیات ها پیروز می شدیم اما اگر حمایت ها فقط در حد رفع تکلیف و بعضا لسانی بود، شکست نتیجه ی آن می شد، در جنگ کرونا نیز مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه ها خود را تنها می بینند و توقع دارند، مانند آن دوران همه به میدان بیایند و بدون هیچ چشم داشتی در گوشه ای در این میدان نبرد، خدمت کنند.
وی بیان کرد: متاسفانه شنیدن خبر فوت بیش از ۴۵۰ نفر در روز برای برخی، عادی شده و آنها را در قالب خبر و عدد می بینند، اما باید گفت با توجه به در آستانه لبریزی صبر کادر بهداشت و درمان و خستگی شدید آنها، اگر این عادی انگاری و سهل انگاری توسط چه مردم و چه برخی مسئولین ادامه دار باشد، آسیب های زیاد و جبران ناپذیری در آینده رقم خواهد خورد.
دکتر جمالیان ضمن اشاره به آمار دو برابری میزان مرگ و میر کرونا در کشور نسبت به سایر کشورها (از هر ۱۰ هزار مبتلا، ۵۵۲ فوتی) توسط سازمان جهانی بهداشت و مقایسه عملکرد دولت ها و مردم با یکدیگر، تاکید کرد: مردم و مسئولین باید با تقویت فرهنگ ایثار و جهاد و از خودگذشتگی بر این پیشتازی بی مورد و غلط در جهان پایان دهند.
وی افزود: از همه دستگاه ها و ادارات و حتی صنایع، اصناف، هلال احمر و بانک ها و غیره این انتظار می رود که با تقویت زیر ساخت های دولت الکترونیک، خدمات قابل ارائه خود را غیر حضوری نمایند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: استان مرکزی در اسفند و فروردین نشان داد با همکاری و همدلی می توان به این بیماری غلبه کرد و مجددا به الگویی برای کشور و سایر استان ها تبدیل شد.
وی تاکید کرد: درآمد دانشگاه علوم پزشکی به شدت بی سابقه ای پایین آمده و به طور مثال داروی هر بیمار کرونایی مبلغی حدود ۵ میلیون تومان می شود که نه بیمار و نه بیمه ها متقبل می شوند، دانشگاه نیز با توجه به ۷ برابر شدن قیمت داروها برای حفظ جان مردم مجبور به خرید نقد می باشد، حال آنکه می توان به طور موقت نذورات، خمس و صدقات مردم و خیرین را به سمت تقویت مالی بیمارستان ها و مراکز درمانی هدایت کرد تا قدری از مشکلات کاهش یابد.
دکتر جمالیان گفت: متاسفانه در استان به جای همگرایی در حال حرکت به سمت واگرایی  هستیم و این موضوع اصلا خوب نیست و به نفع هیچ یک ما نیست.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در استانی مانند اصفهان و شرکتی مثل فولاد مبارکه، اکسیژن مایع رایگان به بیمارستان ها داده می شود، اما در استان مرکزی، صنایعی که باید در این وضعیت دست مردم خود را بگیرند، اکسیژن را با قیمت هایی چند برابر و آن هم به شرط خرید نقد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می دهند.
دکتر جمالیان در پایان از اعضای قرارگاه فرهنگی استان مرکزی خواست تا ادارات و اصناف را مکلف کنند تا  در این روزهای کرونایی، برنامه های خود را ارائه دهند تا هم چرخ اقتصاد از چرخش نیافتد و هم سلامتی مردم در معرض خطر قرار نگیرد.


( ۱ )

نظر شما :