مبتلایان به انواع نقص ایمنی

۱۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۶ کد : ۱۳۶۵۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۲۱۰
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص انواع نقص ایمنی و مراقبت های آنان توضیح داد.
مبتلایان به انواع نقص ایمنی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی اصغر فرازی در برنامه تلویزیونی پزشک شما از شبکه آفتاب، گفت: بیماری نقص ایمنی در زبان ساده تر هر علتی که باعث شود سیستم ایمنی بدن نتواند با عوامل پاتوژن و بیماری‌زا مقابله کند در حکم نقص سیستم ایمنی محسوب شده که می‌تواند به صورت مادرزادی (ژنتیکی) یا اکتسابی باشد.

وی افزود: در فرم اولیه و اکتسابی افراد از بدو تولد با توجه به علائمی که در آنها ظاهر می شود، شناسایی شده و معمولاً به بیماری های گوناگونی مبتلا می شوند و ممکن است طول عمر زیادی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: فرم اکتسابی در برگیرنده طیف های گوناگونی از جمله انواع سرطان، بیماری هایی مثل بیماری های اتوایمیون (لوپوس) که سیستم ایمنی بر علیه خودش عمل می کند، همچنین بخشی از بیماری‌های نقص سیستم ایمنی اکتسابی، ناشی از برخی از عفونت‌ها بوده که سردسته آنها بیماری اچ آی وی است که این ویروس سیستم ایمنی فرد را مورد هدف قرار می‌دهد و باعث نقص در سیستم ایمنی می شود.

وی تصریح کرد: سیستم ایمنی در همه افراد مهم ترین بخش بدن است که فرد را در مقابل عوامل پاتوژن زا و بیماری حمایت می‌کند، وقتی سیستم ایمنی افراد ضعیف می‌شود، بدن افراد عملکرد کافی در مقابل عوامل بیماری زا ندارد.

فلوشیپ کنترل بیماریهای عفونی تاکید کرد: همچنین تغذیه نامناسب و سوء تغذیه و فقر ویتامین هایی مثل ویتامین دی تاثیر گذار است.

وی در ادامه افزود: مصرف ویتامین ها نیز باید زیر نظر پزشک باشد، بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که با توجه به آزمایش های بالینی کمبود ویتامین دارند، چرا که مصرف خودسرانه ویتامین های محلول در چربی باعث مسمومیت می شود.

وی بیان کرد: طبق پروتکل ابلاغیه وزارت بهداشت افراد مبتلا به انواع و اقسام نقص های ایمنی در برابر کرونا در یک گروه دسته بندی نمی شوند به عنوان مثال افراد مبتلا به سرطان در گروه یک و افراد مبتلا به اچ آی وی و یا پیوند مغز استخوان در گروه ۳ قرار می‌گیرند، یعنی میزان خطر کرونا برای این افراد کمتر از افراد مبتلا به سرطان می باشد.

متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: مهمترین امری که بیماری کرونا از سایر بیماری ها متمایز می کند، این است که در کرونا فازی به نام فاز ویروسی وجود دارد که مراحل ابتدایی  ورود و تکثیر ویروس در بدن است و علایم ظاهر می شود، اکثر افراد معمولاً تنها این فاز را طی میکنند و بهبودی پیدا می کنند، اما متاسفانه گاهی افراد به خاطر واکنش های ناگهانی و شدید سیستم ایمنی درگیر مشکلات تنفسی شدید شده و نیاز به امکانات ویژه و حمایتی دارند.

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: گاها مجبور هستیم به این بیماران داروهای توصیه نماییم که سیستم ایمنی را تضعیف نماید به عنوان مثال کورتون تراپی برای بیمارانی اندیکاسیون دارد که وارد فاز شدید شده اند، به همین دلیل بیمارانی که نقص ایمنی دارند ممکن است ویروس کرونا با حالت شدیدتری عود پیدا کند اما اگر این افراد تمام این نکات بهداشتی را رعایت کنند، از این ویروس مصون می مانند.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به انواع بیماری های عفونی از جمله کرونا و سرماخوردگی های گوناگونی که مزمن می شوند یا مجدد عود پیدا می‌کنند در این افراد راه های هوای حساس شده یعنی بدن با ورود هر آلرژن واکنش شدیدی از خود نشان می دهد که معمولاً تا دو الی سه ماه این حساسیت طول میکشد.

دکتر فراری بیان کرد: تست اصلی تشخیصی کرونا PCR بوده که خود این تست نیز مواقعی مثبت یا منفی کاذب می شود.

وی اظهار داشت: کلمه عود مجدد برای بیماری کرونا، بر اساس مطالعات صورت گرفته در سطح دنیا،انگشت شمار بوده و برای بررسی این امر باید در هر دو مرحله بررسی ژنومی از ویروس صورت گیرد.

وی در پایان گفت: کلمه قرنطینه معنایی جداگانه از ایزولاسیون دارد معمولاً کسانی که مشکوک هستند و معلوم نیست که به کرونا مبتلا هستند یا خیر،قرنطینه می شوند تا تعیین و تکلیف شوند اما افرادی که ابتلای آنها به کرونا به اثبات می رسد و به فرم خفیف تا متوسط بیماری مبتلا می شوند معمولاً تا دو هفته از شروع علائم از دیگران جدایی یا ایزوله  می شوند و زمانی می توانند در جامعه حاضر شوند که حداقل تا ۲۴ ساعت تب نداشته باشند و کاهش سرفه داشته باشند و افرادی که به فرم شدید بیماری مبتلا می شوند و نیاز به خدمات بیمارستانی و حمایتی دارند باید حتما سه هفته ایزوله باشند، همچنین افراد استفاده کننده از داروهای کورتون، مبتلا به انواع سرطان و نقص های ایمنی در فرم های خفیف این بیماری باید تا ۳ هفته ایزوله باشند.


( ۲۴۰ )

نظر شما :