رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک مطرح کرد:

کزاز ۵ بیمار سرطانی دارد/مدعی‌العموم با اخبار غلط و غیرعلمی برخورد کند

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۰۷:۴۳ کد : ۱۳۷۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۸۴۸
رییس دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک با تاکید بر کذب بودن گزارش روزنامه ایران در خصوص شیوع سرطان در روستای کزاز خواستار ورود مدعی ‌العموم به موضوع و برخورد قانونی شد.
کزاز ۵ بیمار سرطانی دارد/مدعی‌العموم با اخبار غلط و غیرعلمی برخورد کند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر حسن طاهراحمدی در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک، در خصوص گزارش منتشر شده توسط روزنامه ایران مبنی بر آمار بالای سرطان در روستای کزار در مجاورت پالایشگاه شازند،گفت: خبرنگار روزنامه ایران طی تماس تلفنی روز گذشته بر صحت گزارش خود مسر بود در صورتی که طبق بررسی‌های انجام شده آمار درج شده در گزارش روزنامه ایران کاملاً کذب است و لازم است که برخورد قانونی با این موضوع صورت گیرد.

وی افزود: براساس بررسی انجام شده روستای کزار دارای 2 هزار و 82 نفر جمعیت است که تعداد موالید صورت گرفته در این روستا در سال گذشته 33 مورد، مرده‌زایی یک مورد، سقط جنین 6 مورد بوده و فوت نوزادی نیز صورت نگرفته است، این آمار با وضعیت روستای نهرمیان که در فاصله 15 کیلومتری از پالایشگاه قرار دارد نیز مقایسه شد به طوری که جمعیت نهرمیان 2 هزار و 2 نفر است، موالید سال گذشته آن 32 مورد، مرده‌زایی یک مورد، سقط چنین نیز 5 مورده بوده است و در واقع هیچ تفاوت معناداری بین این دو روستا وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه تنها 5 نفر از اهالی روستای کزاز درگیر سرطان و طی دوران درمان هستند که مربوط به سال 82، 94 و 96 است، بیان کرد: اگر طبق گزارش منتشر شده توسط روزنامه ایران 80 درصد جمعیت کزاز به سرطان مبتلا باشد این میزان برابر با هزار و 600 بیمار سرطانی در این روستاست که به هیچ عنوان چنین فراوانی بیماری در روستا وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در نیمه نخست سالجاری نیز در روستای کزاز تنها یک مورد سقط جنین و در نهرمیان نیز 4 مورد به ثبت رسیده و مرده‌زایی نیز گزارش نشده است؛ در واقع گزارش 100 درصد کذب است به همین دلیل با توجه به بروز نگرانی در بین مردم به واسطه اخبار ناصحیح و غیرعلمی منتشر شده خواستار ورود مدعی‌العموم به موضوع و برخورد قانونی هستیم.

دکتر طاهراحمدی ادامه داد: شمار روزهای آلوده در اراک کاهش یافته، اما هنوز هوای این شهر پاک نیست.

وی گفت: انگشت اتهام در خصوص آلایندگی های هوا اراک به سوی برخی از صنایع است که برای مشخص شدن صحت این موضوع و پیامدهای احتمالی باید پژوهش دقیق علمی صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان بیان کرد: صنایعی که انگشت اتهام به سمت آن ها دراز است باید در تامین هزینه های تحقیقات به دانشگاه علوم پزشکی استان کمک کنند، اما تاکنون یک ریال نیز در این راستا پرداخت نشده است.

کلید واژه ها: کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک روستای کزاز روستای نهرمیان آمار سرطان


( ۸ )