رسیدن به یک فناوری بهترین نتیجه برای پژوهشگران

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۳۹۲۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۸۰
استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: محصول یک پژوهش، مقاله ای است که در مجلات علمی به چاپ می رسد و اگر نتایج پژوهش منتشر نشود اتلاف منابع می باشد. علاوه بر مقاله، محصول یک پژوهش می‌تواند، یک فناوری باشد که بسیار ایده آل و مفید است.
رسیدن به یک فناوری بهترین نتیجه برای پژوهشگران

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر امیر الماسی ابراز امیدواری کرد تا برنامه ریزی های خرد و کلان به این سمت یعنی تبدیل ایده و تلاش پژوهشگران به ایده های فناورانه و در نتیجه حل مشکلی از مشکلات جامعه و مردم، پیش روند.

وی افزود: برخی از پژوهشگران ممکن است در اجرای طرح و در انتشار نتایج یافته های خود دچار مشکلاتی شوند که ریشه یابی این مشکلات بسیار حائز اهمیت بوده و هست که می توان ایراد در نوشتن پروپوزال را یکی از نکات اصلی در به نتیجه نرسیدن زحماتشان ذکر کرد که برای حل این مشکل علاوه بر آموزش، باید در ابتدا یک چارچوب مشخص و معین تعیین کرد و طبق آن برنامه ریزی کرد و پیش رفت.

وی تاکید کرد: همچنین نگارش مقاله نیز باید صحیح و اصولی باشد و مقاله باید بر اساس استانداردهای جهانی تهیه شود. بیشتر ایراداتی که داوران از مقالات می‌گیرند به بخش روش کار و آنالیز آن بر می گردد که با آموزش های بیشتر و همچنین با همکاری های بین گروهی تا حدودی قابل حل می باشند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات در چاپ مقاله، عدم انتخاب مجله مناسب می باشد. قبل از انتخاب مجله باید عیار مقاله توسط پژوهشگران تعیین شود تا بواسطه آن بتوان مجله مناسب برای مقاله را انتخاب کرد تا از طولانی شدن فرآیند چاپ، پیشگیری کرد. همچنین زمینه کاری مجلات را بشناسیم تا تصمیم بهتری در انتخاب مجله بگیریم.

استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه ضمن اشاره به این که انتخاب مجله مناسب بر اساس محتوای مقاله بسیار حائز اهمیت است، گفت: عدم رعایت این اصول، بدلیل طولانی شدن فرآیند چاپ باعث خستگی و دلسردی محقق شده و باعث می شود مقالاتی که پژوهشگران با تلاش و زحمت تهیه می کنند به ثمر نرسد.

دکتر الماسی گفت: نباید انتظار داشت که با انجام یک پژوهش حتماً یک مشکل هم متناسب با آن برطرف شود، بلکه مجموعه ای از این پژوهش‌ها در کل دنیا می توانند نتیجه بخش باشند در واقع نتایج مختلف گزارش شده از نقاط مختلف جهان، کمک می کنند تا بتوان به یک اجماع کلی در مورد یک موضوع یا مشکل رسید. مصداق این موضوع، بیماری کروناست که در ابتدا اطلاعات کافی در مورد راه‌های انتقال، خصوصیات اپیدمیولوژیک، درمان و ... آن وجود نداشت اما با مطالعاتی که در نقاط مختلف جهان انجام شد با وجود نواقص اولیه که برخی از این مطالعات داشتند، امروزه به یک جمع‌بندی کلی در مورد این بیماری رسیده ام و شناخت بهتری نسبت به آن داریم.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که پژوهش بخشی از وظایف اعضا هیئت علمی هست که در ارتقا آنها نقش مهمی دارد و معمولا برخی از همکاران به دلایلی در زمینه پژوهش خیلی فعال نیستند این در حالی است که ممکن است این فرد برای مثال یک جراح خوب باشد و یا در آموزش دانشجویان یک معلم خوبی باشد. امیدواریم که در آینده این مقوله ها از هم تفکیک شوند و تمامی مهارت ها به اندازه کافی در ارتقاء همکاران دیده شوند.

و در نهایت اینکه، پژوهش به مفهوم تولید علم است و مطالبی که ما در کتابهای مرجع خود مطالعه میکنیم و بر اساس آنها به بیماران و جامعه خدمت رسانی میکنیم، محصول تحقیقاتی است که در گذشته انجام شده است. بنابراین، بدلیل پویایی علم و تکامل بشر و امکانات، همچنان نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در تمامی زمینه های مختلف ضروری است.


( ۲ )

نظر شما :