آغاز مجدد طرح پایش و اندازه گیری میزان آلایندگی هوای اراک

۰۳ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۸ کد : ۱۴۱۱۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۹۸
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک از آغاز مجدد طرح پایش و اندازه گیری میزان آلایندگی هوای اراک توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر داد.
آغاز مجدد طرح پایش و اندازه گیری میزان آلایندگی هوای اراک

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی کولیوند گفت: آلودگی هوای اراک یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی مرکز استان است که سال ها این مبحث مورد مطالبه عمومی مردم و مسئولین قرار داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص مباحث مختلفی مطرح شده، افزود: یکی از بحث هایی که به دانشگاه علوم پزشکی مربوط می‌شود تعیین تاثیر این آلودگی بر روی سلامت شهروندان و این که تا چه اندازه باعث مرگ و میر و انواع بیماری های چون بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی و ریوی، سرطان و دیگر بیماری ها می شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این مشکلاتی که ذکر شد این طرح مشخص می کند که آلودگی هوا از لحاظ اقتصادی نیز تا چه اندازه به شهر و مرکز استان لطمه می زند.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت این است که به این سوال و پرسش مهم و مطالبه عمومی مردم پاسخ دهد.

وی افزود: در چند سال گذشته یک طرح جامع و کامل در این خصوص توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک آماده و در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در آن زمان ارائه و مطرح شد که توسط اعضا به تصویب رسید، اما متاسفانه در زمانی که لازم شد بودجه‌های لازم تخصیص یابد این امر محقق نشد و این طرح ابتر ماند.

دکتر کولیوند تصریح کرد: با توضیح مجدد رییس دانشگاه، معاون پژوهش و پیگیری این عزیزان، مقرر شد یک طرح دیگری در همین راستا و با اصلاحات لازم انجام شده و در آن هزینه ها را تا حد ممکن کاهش یافته تا بتوان بر اساس منابع موجود در این راستا قدم برداشت.

وی گفت: در همین زمینه جلسات متعددی در دانشگاه علوم پزشکی و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه تهران با چند تن از متخصصین صاحب نام در زمینه آلودگی هوا و اپیدمیولوژی برگزار شد که در نهایت توانستیم با حداقل هزینه ممکن به طرحی که بتوان آلاینده های هوای شهر را سنجید، برسیم.

وی با تاکید بر اینکه یک بار برای همیشه باید به این پرسش پاسخ داده شود، بیان کرد: علاوه بر آلاینده هایی که محیط زیست اعلام می کند در این طرح، آلاینده های مهمی که به صورت روزانه سنجش نمی شوند نیز از جمله فلزات سنگین، هیدروکربن های فرار از قبیل بنزن، که برای سلامتی بسیار مهم و خطرناک هستند نیز سنجیده خواهند شد.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: در این طرح سنجش یکساله ای به صورت مداوم از همه آلاینده ها صورت خواهد گرفت و پس از آن می توان با دقت بیشتری مقدار و میزان آنها را اعلام کرد.

وی افزود: در این طرح سهم هر منبعی از آلودگی مشخص خواهد شد که چقدر این آلایندگی مربوط به منابع طبیعی است یا تا چه میزان این آلودگی مربوط به منابع غیرطبیعی یا انسان ساز، صنایع، اتومبیل ها و غیره می باشد.

دکتر کولیوند در پایان تاکید کرد: برای انجام و نقص این طرح نیازمند کمک همه مسئولین استانی هستیم.


نظر شما :