قاتل خاموش و زمستان

۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۴۴۱۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۴۵
همه ساله با شروع فصول پاییز و زمستانی و نفوذ هوای سرد به مناطق مختلف کشور و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی که عمدتا گاز سوز هستند شمار زیادی از هموطنان در اثر مسمومیت با گاز سمی مونوکسیدکربن که از احتراق ناقص کربن به ‌وجود می‌آید و رنگ و بوی خاصی ندارد، جان خود را از دست داده و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌ شوند.
قاتل خاموش و زمستان

به گزارش وب دا مرکزی، رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این رابطه گفت: طبق ارزیابی های میدانی نیروهای امدادی اعزامی به محل وقوع این حوادث به ویژه تکنسین های اورژانس ۱۱۵ در ساعت های اولیه گزارش اینگونه حوادث مشخص شده که برای پخش گاز سمی مونوکسید کربن در سراسر بدن حدود چهار تا 6 ساعت زمان نیاز است؛ مدت زمانی که بیشتر افراد در خواب هستند و گاز سمی در حال پخش در هوای اتاق است.

دکتر پریا بهرامی افزود: در سال جاری 99 نفر که به تفکیک (شهری ۶۸ و جاده ای ۳۱) به مراکز درمانی منتقل شدند که این میزان در سال گذشته 118 (شهری ۶۱  و جاده ای ۵۷) نفر بوده که در مجموع ۱/۲ کاهش را نشان می دهد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در سال جاری یک فوتی و در سال گذشته ۲ مورد فوتی در استان داشته ایم، یادآور شد: استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن می‌شود و می‌تواند موجب آسیب‌های مغزی شود؛ در محیط‌های بسته، همچون خانه، دفتر کار، کلاس درس و خودرو، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می‌تواند خطرناک باشد.

وی با اشاره به اینکه در خون انسان حدود پنچ درصد منوکسید کربن وجود دارد، اما اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد باعث مرگ خواهد شد، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد ‌حوادث گازگرفتگی و مرگ خاموش به دلیل مشکلات اساسی موجود در دودکش ساختمان یا دودکش وسیله حرارتی و سپس عدم ورود هوای تازه یا تهویه هواست.


( ۱ )

نظر شما :