عوارض ۲۰ درصدی کرونا بر پوست

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۸ کد : ۱۴۶۲۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۳۲۱۴
متخصص بیماری های پوست و مو گفت: حدود ۲۰ درصد بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند، ممکن است عوارض پوستی داشته باشند.
عوارض ۲۰ درصدی کرونا بر پوست

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی کوخایی افزود: کرونا یک بیماری تازه شناخته شده است و خیلی از موارد همچنان به صورت معما در خصوص این بیماری باقی مانده است.

وی اظهار داشت: ممکن است افرادی که دچار کرونا می شوند عوارض پوستی نیز داشته باشند که این علائم ممکن است قبل از شروع علائم سیستمیک، حین آن و یا بعد از آن دیده شود که معمولاً جای نگرانی نداشته و درمان های اختصاصی ندارند.

وی تاکید کرد: این عوارض پوستی را در دسته بندی های گوناگونی طبقه بندی کرده اند و تظاهرات این علایم پوستی بیشتر به صورت خارش، سوزش و یا حتی درد می باشد و بسته به نوع ضایعه پوستی خارش می تواند شدید یا خفیف باشد که باید از درمان های حمایتی و علامتی استفاده شود.

دکتر کوخایی خاطرنشان کرد: افرادی که در اثر کرونا دچار ضایعه پوستی می شوند به دو دسته تقسیم می شوند، افرادی که ضایعه پوستی داشته و هیچ گونه علایم دیگری ندارند، اما اگر ضایعه پوستی همراه با تب، سرفه، تنگی نفس و علائم شایع کرونا باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند چرا که این علایم ممکن است سرنخی برای تشخیص کرونا باشد.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: در بسیاری از بیماری های ویروسی در اثر تغییراتی که در سیستم ایمنی بدن رخ می دهد، علائم پوستی در بعضی از افراد مشاهده می‌شود که این علائم پوستی از راش و کهیر و دانه های قرمز، ضایعات پورپوریک و حتی ریزش مو نیز می تواند دیده شود.

وی با اشاره به اینکه این ضایعات می‌تواند خارش و یا پوسته ریزی داشته باشند و به صورت متحدالمرکز یا پراکنده در قسمت های مختلف بدن دیده شوند، گفت: کهیری که در اثر کرونا رخ می دهد می تواند از شدت ضعیف تا قوی دیده شود؛ علائم اصلی کهیر خارش و سوزش است، اما اگر این کهیر با تورم پلک و زبان (آنژیوادم) همراه باشد در برخی مواقع منجر به بروز اورژانس تنفسی می‌شود و نیاز به پزشک دارد، اما اگر با آنژیوادم همراه نباشد معمولاً پزشکان از آنتی هیستامین های غیر خواب آور استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: این عوارض پوستی حدوداً از یک هفته تا دو هفته به طول می انجامد و در گروه میانسالان بیشتر دیده می شوند.

دکتر کوخایی  در پایان گفت: افرادی که طولانی مدت از ماسک استفاده می‌کنند معمولا مناطقی از پوست که زیر ماسک هستند گرم شده و عرق می کنند و منافذ پوستی باز شده و آلودگی‌های هوا و محیطی وارد پوست می‌شود، که بهتر است از صابون های ملایم و مرطوب کننده های مناسب پوست استفاده شود همچنین باید توجه کرد که به منظور جلوگیری از جذب آلودگی، ماسک در روی صورت به طور مدام تغییر وضعیت پیدا نکند.


( ۳۵۰۴ )

نظر شما :