ایمنی جمعی را باید با تزریق واکسن تامین کرد

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸ کد : ۱۵۱۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۳
دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نباید سرنوشت یک پاندمی را به ایمنی جمعی سپرد، بلکه ایمنی جمعی باید به واسطه تزریق واکسن ایجاد شود.
ایمنی جمعی را باید با تزریق واکسن تامین کرد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد افزود: صدها هزار سال پستانداران و انسان‌ها به واسطه ایمنی جمعی، خود را از ابتلاء به ویروس‌ها نجات داده‌اند، اما در حال حاضر که انسان به تکنولوژی تولید واکسن دست پیدا کرده است، نباید سرنوشت یک پاندمی را به ایمنی جمعی ناشی از ابتلاء سپرد، بلکه ایمنی جمعی باید به واسطه تزریق واکسن ایجاد شود.

وی اظهار داشت: واکسن‌ها دارای دو دوز تزریق است که ایمنی در دوز اول ایجاد نمی‌شود. به طور مثال در کشوری مثل بریتانیا ۱۰ تا ۱۱ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند. بنابراین تا ایمنی جمعی از طریق واکسن، فاصله زیادی وجود دارد و آمار هنوز هم در بریتانیا و سایر کشورهای جهان، بالا است.

وی تاکید کرد: ایمنی کامل زمانی ایجاد می‌شود که هر دو دوز واکسن تزریق شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده، فرد پس از ابتلاء به ویروس کرونا، قطعاً تا ۶ ماه در برابر بیماری مصون است، اما احتمال دارد این ایمنی در بازه زمانی بیشتری نیز وجود داشته باشد.

دکتر خوانساری نژاد تاکید کرد: از نظر تئوری این امکان وجود دارد که جهش‌های ایجاد شده در ویروس، اثرگذاری واکسن را تحت تأثیر قرار دهد، اما در عمل کمتر این اتفاق می‌افتد، با این حال این امکان وجود دارد که کارایی واکسن‌های تولید شده تحت تأثیر قرار بگیرد و محدود شود.

این دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه جامعه علمی در کمتر از یک سال توانست واکسن کرونا را تولید کند، اما متأسفانه توزیع واکسن در کشورهای دنیا متناسب نبوده و هنوز در دسترس بسیاری از افراد قرار نگرفته است.


نظر شما :