رفت و آمد به مناطق پرخطر مساوی است با شیوع کرونای جهش یافته

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۵۴۴۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۰۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مسافرت و مهمان پذیری از مناطق قرمز و نارنجی موجب گسترش ویروس کرونای جهش یافته در استان مرکزی می شود.
رفت و آمد به مناطق پرخطر مساوی است با شیوع کرونای جهش یافته

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در مصاحبه تلفنی با برنامه بامداد آفتاب از شبکه استانی آفتاب، افزود: با توجه به اینکه آزمایشگاه استان مجهز به تشخیص ویروس جهش یافته کرونا بوده، پنج مورد از ویروس انگلیسی در طی هفته گذشته شناسایی شد.
وی اظهار داشت: علت ابتلا این بود که مسافرینی از مناطق قرمز و نارنجی، از خوزستان و تهران وارد استان ما شده بودند و علیرغم توصیه های اکید ما مبنی بر محدود بودن دورهمی ها، پرهیز از سفرهای بی‌مورد و... متاسفانه باز این سهل انگاری ها کار دستمان داد و موجب شناسایی ویروس جهش یافته شد.
متولی سلامت استان مرکزی تاکید کرد: قدرت سرایت و انتقال پذیری ویروس جهش یافته بسیار بیشتر از ویروس کلاسیک بوده و اگر موازین بهداشتی رعایت نشود، افراد در زمان بسیار کوتاهی مبتلا شده و بیماری به سمت وخیم شدن پیش می رود.
وی در ادامه تکمیل کرد: مطالعاتی که در کشور انگلستان انجام شده بود نشان می داد که کودکان بیشتر مبتلا می شوند، اما با مطالعات جدید دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تمام سنین به یک میزان درگیر می شوند، اما باید تا تکمیل شدن مطالعات در خصوص ویروس جهش یافته مراقبت بیشتری از کودکان به عمل آورد.
دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: علائم بیماری جهش یافته همچون کرونا کلاسیک بوده، اما سریع تر بیمار به سمت وخیم شدن پیش خواهد رفت و قدرت سرایت بالاتری دارد .
وی تصریح کرد: شرایط استان در حال حاضر پایدار اما بسیار شکننده است از مردم عزیز خواهشمندیم به هیچ وجه به مناطق جنوبی، قرمز و نارنجی مسافرت نکنند و مهمان پذیر از این مناطق نباشند.
وی ضمن اشاره به اینکه در قسمت‌هایی از شازند و مهاجران مردمان جنوب اسکان دارند، گفت: امیدواریم که سفرهای نوروزی ساماندهی شود و مراودات و رفت و آمدها به این مناطق موجب بحران در استان ما نشود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: موضوع مورد بحث دیگری که تهدید بزرگی برای استان ما به حساب می‌آید ازدحام مردم در میادین اصلی و مرکز شهر است که با توجه به گزارش اصناف بسیاری از این شلوغی ها تنها به خاطر گذراندن وقت است که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای اصناف، تهدید بزرگی برای سلامت است.
وی افزود: از مردم عزیز تقاضا داریم که در زمان خلوت خریدهای خود را انجام دهند و این خریدها هدفمند باشد، حتماً از ماسک استفاده شود و فاصله گذاری اجتماعی علی الخصوص در مناطق سربسته مثل پاساژها و بازار سرپوشیده رعایت شود.
دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: زمان آماده شدن جواب تست پی سی آر، بیست و چهار ساعت بوده که زودتر از این میسر نمی باشد، اما تست های دیگری مثل رپید تست، اضافه شدند که در غربالگری های اخیر استفاده می‌شود و در عرض نیم ساعت جواب نهایی آماده می‌شود؛ به عنوان مثال در راه آهن تمام مسافرانی که از جنوب وارد می شوند تا جواب  تست رپید مشخص نشود، مسافران از راه آهن حق خروج ندارند.
وی در ادامه تکمیل کرد: قیمت آزاد تست پی سی آر نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است، اما برای افراد مشکوک و علائم دارد که به مراکز جامع سلامت محله مراجعه نمایند تست های تشخیصی کرونا، rapid test که بسیار قابل استناد و اطمینان است، رایگان انجام می‌شود.
وی با توجه به اینکه تغذیه پایه سلامتی است، گفت: در واقع در تمامی بیماری ها تغذیه سالم نقش بسزایی دارد و در بیماری های ویروسی می توان از مواد غذایی مفید مثل سبزی‌ها، میوه‌های تازه املاح و موادی که دارای ویتامین ث می باشند، برای پیشگیری و افزایش سطح ایمنی بدن استفاده کرد؛ همچنین افراد زمانی که مبتلا می‌شود باید مایعات فراوان استفاده نمایند و سوپ های دارای سبزیجات بیشتری استفاده کنند، طب سنتی از لحاظ مزاج، گرمیجات و ... به این قضیه نگاه می‌کنند و طب نوین نیز به مواد دارای املاح بیشتر.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: ما همواره در کنار مردم هستیم و برای ارتقای سلامت از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و تنها تقاضایی که داریم این بوده که مردم با رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی ما را یاری نمایند و افراد مبتلا نیز قرنطینه در منزل را جدی بگیرند تا دچار عوارض جبران‌ناپذیر و بحران در استان نشویم.


( ۱ )

نظر شما :