درمان واریس فقط جراحی نیست

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۵۴۶۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۵۱
فوق تخصص جراحی عروق گفت: جراحی تنها راه درمان واریس نیست و سبک زندگی سالم در پیشگیری و درمان واریس کمک کننده است.
درمان واریس فقط جراحی نیست

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر رضا شجاعی که در برنامه تلویزیونی پزشک شما از شبکه استانی آفتاب شرکت کرده بود، افزود: واریس به گروه های مختلفی تقسیم می شود که بر اساس آن درمان های مختلفی ارائه می شود؛ علت ایجاد واریس در واقع نارسایی عروقی وریدی است که محل شایع آن در پاها بوده، اما در سایر ارگانها مثل معده، مری و قسمت‌های مختلف بدن ممکن است دیده شود.
وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر ممکن است مبتلا به واریس باشند، تصریح کرد: در اندام های تحتانی به این دلیل شایع است که خون باید بر خلاف جاذبه به سمت قلب حرکت کند، بنابراین ایستادن ها و نشستن های طولانی مدت، سبک زندگی ناصحیح، اضافه وزن، نشستن‌های نادرست مثل انداختن پاها روی هم به مدت طولانی، رژیم غذایی ناسالم و پرنمک و... در اتساع وریدهای سطحی و ایجاد واریس موثر هستند.
وی یادآور شد: در بعضی از موارد ممکن است علائم واریس با علائم دیگر بیماری ها همپوشانی داشته باشد، بنابراین توصیه اکید می شود که تنها به متخصص مراجعه شود و از هر گونه درمان های خانگی و ساختگی علی الخصوص در فضاهای مجازی پرهیز شود، چرا که عوارض جبران ناپذیری دارد.
دکتر شجاعی تاکید کرد: افراد مبتلا به واریس در ایستادن و یا نشستن های طولانی مدت دچار درد و گرفتگی عضلانی می شوند و اگر واریس درمان نشود، این درگیری وریدی به عروق عمقی رسیده و ممکن است ایجاد زخم و خون ریزی و تغییر رنگ در پوست نیز مشاهده شود.
وی یادآور شد: بر اساس نوع واریس، درمان های مختلفی ارائه می شود که توسط پزشکان تجویز می گردد نکته اصلی این است که جراحی تنها درمان آن نبوده و قبل از شروع هر درمان تهاجمی و یا غیر تهاجمی مدتی درمان با جوراب های الاستیک(واریس) تجویز می گردد.
وی تصریح کرد: تجویز جوراب نیز باید زیر نظر متخصصان صورت گرفته و تهیه آن از مراکز معتبر باشد که مطابق استانداردهای روز بوده و کارایی کافی داشته باشد.
این فوق تخصص جراحی عروق در ادامه خاطرنشان کرد: شیوع واریس از ۱۰ الی ۴۰ درصد در جوامع مختلف گزارش شده است یعنی از هر ۱۰ نفر ممکن است سه یا چهار نفر به واریس مبتلا باشند.
وی همچنین از تولید جوراب های واریس در کشور و تولید داخل ابراز امیدواری کرد و گفت: کیفیت و قیمت این جوراب های تولیدی مناسبت است و هم استانی های عزیز می توانند از آن به عنوان یکی از راه های درمان استفاده نمایند. 
دکتر شجاعی در پایان گفت: با توجه به اینکه سبک زندگی در پیشگیری و درمان واریس تاثیر بسزایی دارد بنابراین تحرک، انجام ماساژ کاهش وزن و رژیم غذایی مناسب می‌تواند روند درمان را جلو انداخته و از ایجاد آن پیشگیری نماید؛ نیاز به ورزش های پیشرفته نمی باشد و یک پیاده روی منظم اما مستمر می‌تواند کفایت کند؛ باید یادمان باشد که هر عاملی حرکت خون در وریدها را دچار اختلال کند می تواند زمینه ساز واریس باشد، بنابراین باید در انجام فعالیت های روزمره، ایستادن و نشستن های درست را یاد بگیریم.


( ۱۳ )

نظر شما :