‌ ۲ آوریل روز آگاه سازی درباره نشانگان اوتیسم

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶ کد : ۱۶۲۲۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باید به تحصیل و زندگی مبتلایان به اوتیسم توجه ویژه شود.
‌ ۲ آوریل روز آگاه سازی درباره نشانگان اوتیسم

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در پیامی به مناسبت روز جهانی اوتیسم گفت افزود: دوم آوریل مصادف با ۱۳ فروردین ماه روز جهانی اوتیسم نام گذاری شده است، اوتیسم نوعی اختلال تکاملی است که با رفتارهای ارتباطی  و کلامی غیرطبیعی  مشخص می‌شود.

این اختلال در اوایل کودکی آغاز و در کل زندگی فرد به طول می انجامد. اوتیسم دارای اساس ژنتیکی قوی است، ژنتیک اوتیسم پیچیده است و مشخص نیست که آیا ASD (Autism Spectrum Disorders) توسط جهش نادر با اثرات عمده ایجاد می شود یا با فعل و انفعالات چند ژنی نادر ناشی از واریانتهای شایع ژنتیکی توضیح داده میشود. پیچیدگی آن به دلیل فعل و انفعالات میان چندین ژن، محیط و عوامل اپی ژنتیک ایجاد میشود، که این عوامل اپی ژنتیک توالی DNA را تغییر نمیدهند ، اما ارثی بوده و روی بیان ژن موثر هستند. ژن های بسیاری با اوتیسم مرتبطند که از طریق تعیین توالی ژنی افراد مبتلا و پدر و مادر آنها قابل شناسایی اند.

به منظور اهمیت سلامتی افراد مبتلا  به اوتیسم دوم آوریل مقارن با ۱۳ فروردین، روز جهانی آگاهی رسانی درباره اتیسم نام‌گذاری شده است. از ابعاد مختلف آماری، پزشکی، ژنتیکی، علوم شناختی، جامعه‌شناسی، اپیدمیولوژی، فرهنگی، حقوقی و... می‌توان به این ضرورت پرداخت. اما آنچه بسیار مهم است ابعاد تاثیرگزاری این طیف اختلال، پیچیدگی سبب شناسی و درمان آن، در خود فرد دارای اوتیسم، خانواده و اجتماع می‌باشد.

واقعیت آن است که اختلالات طیف اوتیسم، در حال گسترش است و با اینکه آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، اکنون ابتلای یک درصد جمعیت را به این اختلالات تأیید کرده، هنوز راه حل و شیوه‌ی درمان قاطعی برای این اختلالات کشف و ابداع نشده و تنها چیزی که بر سر آن توافق وجود دارد، برنامه‌ی توانبخشی و کمک‌درمانی برای بهبود نسبی این اختلالات است.

در استان مرکزی نیز علاوه بر سازمان بهزیستی مراکز مختلفی همچون موسسه رضوان در کمک به سلامت و بهبود این بیماران نقش فعالی دارند و امیدواریم که امسال اهتمام تمامی مسئولان به تحصیل و داشتن زندگی بهتر برای مبتلایان به اوتیسم بیشتر از گذشته شود.


( ۲ )

نظر شما :