چهار تهدید بزرگ شرایط امروز ما را رقم زد

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۷ کد : ۱۶۴۰۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۴۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها، مراسم های مختلف و ازدحام بازار، موجب پدیدار پیک چهارم کرونا گشت.
چهار تهدید بزرگ شرایط امروز ما را رقم زد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان، در گفت و گوی ویژه خبری از شبکه استانی آفتاب، بیان کرد: کمر کادر بهداشت و درمان میان رفتارهای نادرست شهروندان و سیاستگذاری های نابجا در حال شکستن است و روحیه خستگی ناپذیر آن ها، متلاطم شده است.

متولی سلامت استان مرکزی ضمن اشاره به اینکه قبل از آغاز سال جدید مجموعه علوم پزشکی تمامی سعی وافر خود را در جهت آگاه سازی مردم انجام داد، گفت: با کمک اصحاب رسانه، صدا و سیما و از طروق مختلف به مردم هشدار دادیم که حتی اگر راه های کشور بسته نشدند، به دلیل حفظ سلامتی از سفرهای نوروزی اجتناب بورزید و از دید و بازدیدها مراسم ها و حضور در بازارهای شلوغ بپرهیزید، بدین منظور کمپین «نه به سفرهای نوروزی» تشکیل شد، اما غفلت در تمامی این توصیه ها موجب پدیدار شدن موج چهارم شد.

دکتر جمالیان تصریح کرد: متاسفانه اکثریت مردم در تعطیلات نوروزی با بی توجهی به نکات و توصیه های بهداشتی، روزهای سیاه و دردناکی را برای استان رقم زدند و این در حالی بود که عده کثیری از مردم در حال خوشگذرانی و کادر بهداشت و درمان با همکاری سازمان ها و ارگان ها در حال تلاش و جنگیدن علیه بیماری بودند و نتوانستند از فرصت تعطیلات برای تجدید قوا استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: در تعطیلات نوروزی بیش از سه اتوبوس در روستاهای گوار، عقیل آباد و شازند از اقصی نقاط مختلف کشور دعوت شده بود که با کمک فرماندار محترم دکتر بختیاری و دکتر رجبی فرماندار گرامی شازند، به این قضیه ورود پیدا کردیم.

وی تاکید کرد: در فصل بهار روستاها مکان های بسیار خوش آب و هوا و خوش مسافرت هستند، اما با توجه به پیک چهارم و تاختن کرونای انگلیسی در کنار کرونایی کلاسیک به منظور حفظ سلامتی باید از هرگونه مراسم و مهمانی حتی در زمانی که جاده های کشور باز بوده، بپرهیزیم.

وی ضمن اشاره به اینکه تجویز داروهای ضد ویروس زیر نظر متخصصین طبق پروتکل و اندیکاسیون صورت می‌گیرد، تاکید کرد: داروهای ضد ویروس اندیکاسیون خاصی دارند و تنها با تشخیص متخصصین تجویز می شوند که برای این کار نیاز به انجام سی تی اسکن است.

وی افزود: انجام سی تی اسکن در بخش دولتی با هزینه بسیار پایین انجام شده و در مقایسه با قیمت داروهای ضد ویروس و عوارض بیماری هزینه اندکی دارد، مردم بدانند که انجام سی تی اسکن هیچ منفعتی برای ما ندارد، چراکه با توجه به حجم بالای بیماران و خراب شدن دستگاه سی تی اسکن بیمارستان امام خمینی(ره) فشار بسیار بالایی بر روی دستگاه های تصویربرداری در بقیه مراکز وارد می‌شود.

دکتر جمالیان ضمن اشاره به اینکه کادر بهداشت و درمان در اولویت تزریق واکسن هستند، گفت: تاکنون تنها ۲۳ درصد از کادر بهداشت و درمان واکسینه شده و از زمان توزیع واکسن در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به انضمام دانشکده های ساوه و خمین حدود ۷ هزار واکسن تزریق شده، که در کنار کادر بهداشت و درمان، ۵۰۰ نفر از پاکبانان، ۲۰۰ بیمار در سرای سالمندان، ۵۰۰ بیمار شیمی درمانی و دیالیزی با نظر پزشک معالج و کارکنان اورژانس واکسینه شدند‌ متاسفانه هنوز تمامی کادر بهداشت و درمان واکسینه نشده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه مردم را به رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی دعوت کرد و گفت: طبق آخرین اعلامیه، وزارت بهداشت انشالله با واردات بیشتر و تولید داخل از خردادماه به سمت و سوی واکسیناسیون عمومی پیش خواهیم رفت، اما نیاز است که تا آن موقع مردم با داشتن صبری جمیل و رعایت پروتکل های بهداشتی مجموعه دانشگاه‌علوم‌پزشکی را یاری کنند.

خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۶۰۰ تخت خالی در کل استان موجود است و پیش‌بینی می‌شود که با بحران تخت عادی روبرو شویم.

دکتر جمالیان بیان کرد: موج چهارم کرونا با شدت و حدت در حال تاختن بوده و با گذر زمان تخت های بیشتری را اشغال می کند.

وی تاکید کرد: از ظرفیت ۲۱۰۰ تخت در استان تنها حدود ۶۰۰ تخت خالی وجود دارد که طبق مطالعات اپیدمیولوژی پیش بینی می شود تنها در اواسط روز آینده این میزان نیز پر شود.

وی افزود: میانگین مدت زمان اقامت بیماران در بیمارستان افزایش یافته و از طرفی سرعت سرایت کرونای انگلیسی بیشتر از کرونای کلاسیک است.

وی تاکید کرد: متاسفانه میان عموم مردم این دیدگاه وجود دارد که به ایمنی کلی در سطح جامعه رسیده‌ایم و کرونای انگلیسی کشنده نیست، اما شواهد کادر درمانی بر خلاف این دیدگاه بوده چرا که به سرعت تخت های بیمارستانی در حال پرشدن است و از طرفی میزان مبتلایان و بستری و مرگ و میر به شدت در حال افزایش می باشد.

وی در ادامه بیان کرد: سانتر اصلی کرونا بیمارستان امیرالمومنین(ع) به عنوان بزرگترین سانتر ارائه دهنده خدمات به بیماران کرونایی، کاملا تکمیل ظرفیت شده، با اینکه بیماران داخلی را از این مرکز ترخیص کرده ایم و به جز بیماران آنژیوگرافی که مسیر ورودی و خروجی آنها کاملا جداگانه می باشد، کل بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص یافت‌.

وی تصریح کرد: بیمارستان امیرکبیر با ۵۲ تخت وارد مدار شده که ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت این بیمارستان هم پر خواهد شد و به جز بیمارستان خوانساری و در نهایت تعداد کمی تخت در بیمارستان ولی عصر(عج) چاره دیگری برای ما باقی نمی ماند.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: اوایل هفته یک دستورالعمل به کلیه بیمارستانهای ابلاغ شده که تمامی اعمال جراحی غیر اورژانسی تا اطلاع ثانوی لغو گردد و بیماران غیر اورژانسی و غیرضروری ترخیص شده اند و بیمارستان های خصوصی مثل سینا و تامین اجتماعی هم بیماران کرونایی را پذیرش می کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان های استان مثل آشتیان، ۲۰ بیمار بستری در محلات و خمین و ساوه (در بیمارستان‌ های مدرس، چمران و زرندیه) نزدیک به ۱۰۷ بیمار در دلیجان نزدیک به ۴۲ بیمار بستری وجود دارد و تمامی بیمارستان های شهرستان ها در حال پر شدن هستند و قطعاً سرریز بیماران استان های همجوار مثل خرم آباد به استان ما منتقل می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: روزهای خوبی پیش بینی نمی شود و با توجه به تکمیل ظرفیت تخت ها، طبق مطالعات اپیدمیولوژی و شواهد موجود اگر سیر افزایشی در موج چهارم به همین شکل ادامه داشته باشد، بحران تخت های عادی در استان ما به شدت نگران کننده می شود‌، بنابراین نیاز است که مردم دانای استان مرکزی دیدگاه نادرست خود را از ذهن پاک نمایند و با رعایت پروتکل های بهداشتی سلامت خود و اطرافیان را حفظ کنند.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری در کل دنیا به گونه‌ای است که باید بسنجیم جان مردم و یا نان مردم؟! کدام اولویت دارد.

به گزارش وب دا مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باید سیاست گذاری ها به سمت و سویی سوق داده شود که جان و سلامتی مردم حفظ شود.

وی افزود: در هیچ یک از اقصی نقاط دنیا در اپیدمی ها و بحران ها نمی‌توان اقتصاد و سلامتی را در کنار یکدیگر مدیریت کرد، چرا که هر کدام سیاست‌های خاص خود را داشته و با هم همخوانی ندارد.

متولی سلامت استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روشی که اجرا می‌شود به هیچ عنوان مناسب نیست چرا که هم سلامتی در حال آسیب بوده و هم اقتصاد ضرر می بیند، محدودیت هایی که در حال مشاهده آن هستیم به هیچ وجه به کنترل بیماری کرونا کمک نخواهند کرد و از طرفی باعث می‌شود افرادی هم که از لحاظ اخلاقی و شرعی پایبند به محدودیت‌ها بوده، آزرده خاطر شوند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که همانند کل دنیا به این نتیجه برسیم که برای حفظ سلامتی و جان باید به صورت کامل قرنطینه را رعایت بکنیم.

وی تصریح کرد: بهتر است که یک بار برای همیشه این سیاست گذاری و روش به عالی ترین شکل اجرا شود زیرا در این بحران که ویروس با سرعت نور در حال جلو رفتن بوده، گام به گام حرکت کردن و آهسته رفتن فایده‌ای ندارد.

دکتر جمالیان تصریح کرد: متاسفانه به جز پاساژها و بازارهای سرپوشیده اکثر مشاغل رده ۲ باز بوده و همچنان ازدحام جمعیت وجود دارد، برخی باشگاه‌ها علیرغم ابلاغیه همچنان فعالیت دارند و دانشگاه مسئول جوابگوی این مشکلات نبوده چرا که دانشگاه علوم پزشکی مشغول بهداشت درمان و نمونه‌گیری بوده و برخورد با اصناف در دستور کار ما نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: امید است که با همکاری مردم و اجرای سیاستگذاری‌های صحیح تر و به موقع بتوانیم موج چهارم کرونا را مدیریت کنیم.


( ۷ )

نظر شما :