شاخص قدرت انتقال ویروس در طی سه هفته اول فروردین ماه به ۱/۰۸ رسید

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۷ کد : ۱۶۵۶۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۶۲
شاخص قدرت انتقال ویروس در طی سه هفته اول فروردین ماه به ۱/۰۸ رسید

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر رحمت الله مراد زاده گفت: طبق پیگیری ها و بررسی های صورت گرفته و پیاده کردن شاخص های ریاضی در الگوی انتقال و انتشار ویروس کرونا، نتایج نشان می دهد که در کنار پیک چهارم در ابتدای فرودین ماه سال ۱۴۰۰ شاخص قدرت انتقال ویروس، عدد ۱ بود که در فاصله حدود ۷ روز به عدد 1/03 و در فاصله دو هفته به 1/08 رسید.

وی ضمن ابراز نگرانی، بیان کرد: هر چه از دوران پیک چهارم می گذرد این شاخص قدرت انتقال ویروس بیشتر شده و منجر به شعله ور شدن بیشتر اپیدمی می شود.

دکتر مرادزاده افزود: فاصله زمانی، زمان بروز علائم کووید۱۹ تا مراجعه بیمار به مراکز درمانی بسیار زیاد بوده و به طور متوسط این زمان در شهرستان هایی که با یک افزایش موارد فوت قابل توجهی مواجه بودیم، ۱۰ روز بوده است و به دلیل زیاد بودن این دوره، تاثیر اقدامات درمانی کاهش یافته و از این رو موجب افزایش موارد فوتی شده است.

وی در ادامه توصیه کرد که به محض ظاهر شدن هر نوع علائمی، سریعاً به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کرده تا اقدامات تشخیصی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: در شهرستان های مختلف علت موارد مرگ ناشی از کووید۱۹ به قبل از مراجعه به بیمارستان بر می گردد از این رو توصیه می شود که زمان طلایی برای تشخیص اقدامات درمانی را نباید به تعویق انداخت.

وی تاکید کرد: طبق رصدهای صورت گرفته در طی اپیدمی کرونا، ابتدا افزایش موارد مبتلا در شهرستان قم بسیار چشمگیر بود، اما در پیک های بعدی شاهد افزایش این آمار در شهرستان های استان لرستان بودیم که به دلیل همجواری با استان مرکزی این استان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن اشاره به عدم موافقت با تعطیلی گسترده در سطح شهرستان اراک، گفت: اصل مهم در کاهش موارد ابتلا به کووید ۱۹ رعایت ضوابط بهداشتی از سوی مردم است نه تعطیلی ادارات و غیره، اما تعطیلی در فضاهای سرپوشیده لازمه کنترل این اپیدمی است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در طی بازدیدهای میدانی صورت گرفته، شاهد کاهش استفاده از ماسک بودیم و قطعاً این مورد تاثیر منفی در کاهش روند اپیدمی دارد.

وی در پایان ضمن بیان اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی، خاطرنشان کرد: هر نوع سهل انگاری و غفلت از پروتکل های بهداشتی در این اپیدمی عواقب بدی را به دنبال داشته و به محض رعایت مجدد در دستورالعمل های بهداشتی شاهد روند کاهشی در این اپیدمی بودیم.


نظر شما :