ارتقاء نظام شبکه سلامت و توجه به بهداشت اولیه

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۶۷۶۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۵
شعار روز جهانی بهداشت و هفته سلامت کشور در سال ۱۴۰۰ " ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر" می باشد و نامگذاری ویژه چهارمین روز از این هفته "ارتقای نظام شبکه بهداشتی-درمانی و مراقبت های بهداشتی اولیه برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر" است.
ارتقاء نظام شبکه سلامت و توجه به بهداشت اولیه

استقرار شبکه های بهداشتی درمانی کشور در طی سال های گذشته موجب تغییر بسیاری از شاخص های بهداشتی جمعیت از طریق افزایش سهولت دسترسی و کاهش زمان دسترسی مردم به خدمات شده است که این امر از مصادیق عدالت محوری و سلامت محوری در سیاست گذاری های نظام سلامت کشور بالاخص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

کنترل بیماریهای عفونی، کاهش میزان مرگ و میر مادران ناشی از عوارض حاملگی و زایمان، کاهش مرگ و میر نوزادان، کاهش مرگ کودکان زیر یکسال و مرگ کودکان زیر پنج سال و... از دستاوردهای منیع شبکه های بهداشت و درمان کشور در سال های گذشته می باشد.

هر چه یک جامعه سلامت تر باشد فتح قله های موفقیت و کمال پیشرفت در عرصه های مختلف سیاسی،  اجتماعی، اقتصادی و... سهل الوصول تر خواهد بود بنابراین ارتقای نظام شبکه های بهداشتی-درمانی و به تبع احداث جامعه ای سالم تر با توسعه و ارتقا شاخصهای سلامت، استفاده از جلب مشارکت جامعه و مسئولین سایر بخش ها به منظور ایجاد فضای فیزیکی مناسب برای ارائه خدمات، جلب مشارکت سازمانها و نهادهای ذیربط در راستای کنترل و کاهش آلاینده های زیست محیطی، نظارت بر فعالیت واحدهای بهداشتی و درمانی موجود، تقویت و گسترش مراکز ارائه دهنده این خدمات به منظور تامین و حفظ و ارتقاء سلامت جامعه و ارتقا مراقبت های بهداشتی اولیه میسر خواهد بود که البته توسعه مشارکت های مردمی در ارتقا مراقبت های بهداشتی اولیه یک امر خطیر و حیاتی است چراکه بدون وفاق و علاقه مردم به تامین و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی هیچگونه موفقیتی برای این مهم پیش بینی نمی‌شود.

شبکه های بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک با ارج نهادن به اماج و آرمان های شامخ نظام سلامت، برگ های زرینی از تحقق بخشی به ارتقا شاخص های سلامت بالاخص دروران پرتلاطم ویروس کرونا برجای گذاشتند و امیدوار هستیم که در سایه اتکال به تعهد و سخت کوشی شبکه های بهداشتی درمانی استان مرکزی و همدلی مردم شریف و گرانقدر استان این قطار رسایی و تکامل منویات و غایت های رفیع نظام سلامت استان از حرکت باز نایستد؛ همچنین به زودی شاهد جشن بزرگ پایان روزهای تیره و دهشتناک ویروس کرونا باشیم.

دکتر سید محمد جمالیان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک


( ۳ )

نظر شما :