تعادل غذا و مایعات در ماه مبارک رمضان

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۶۸۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۸۲
یک متخصص تغذیه گفت: تعادل غذا و مایعات دریافتی در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد.
تعادل غذا و مایعات در ماه مبارک رمضان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر حامد جعفری بیان کرد: برای جلوگیری از تحلیل عضلات، باید به اندازه کافی مواد غذایی انرژی‌زا مانند کربوهیدرات و چربی مصرف کنید. از این رو یک رژیم غذایی متعادل در این ماه شامل مقدار کافی مواد مغذی، آب و املاح است.

دکترای تخصصی تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین افزود: به دلیل عدم فعالیت دستگاه گوارش به مدت چند ساعت در افراد روزه دار، بهترین غذا برای افطار استفاده از مواد سبک بوده و باید از نوشیدن چای فراوان پرهیز نمود.

وی تاکید کرد: توصیه می شود افراد از موادی استفاده نمایند که قدرت سیر کنندگی بالایی داشته باشد تا دچار افت قند در طی روز نشوند.

وی یادآور شد: در وعده شام، روزه داران باید از مواد غذایی سبک که حاوی پروتئین هستند و میزان چربی در آنها محدود است استفاده نمایند.

دکتر جعفری گفت: افراد روزه‌دار، در صورت پرخوری در فاصله بین افطار تا سحر باعث ایجاد مشکلاتی در گوارش و سیستم ایمنی خود می شوند و توصیه می‌کنیم که یک ساعت و نیم بعد از وعده افطار یک وعده شام سبک داشته باشند و در فاصله بین وعده شام تا وعده ی سحر از میان وعده هایی مانند میوه ها و مایعات مناسب استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: بهترین ماده غذایی در وعده افطار مصرف خرما است زیرا هم در گروه میوه جات قرار دارد و همچنین دارای قند مناسبی است، بعد از مصرف خرما در صورت وجود حس تشنگی از مایعاتی مانند آب با دمای متعادل استفاده کنید.

وی ضمن اشاره به تاثیر فعالیت بدنی در ابتلا به یبوست، گفت: فردی که دچار یبوست شده باید از مایعات، میوه‌هایی مانند آلو و انجیر و روغن زیتون استفاده کند و در صورت عدم رفع مشکل برای دریافت نتیجه سریع تر، باید تحت نظر پزشک به داروهای ملین و مسهل روی بیاورد.

این دکترای تخصصی تغذیه در ادامه خاطرنشان کرد: حدود یک دوم تا یک سوم افرادی که مبتلا به کرونا می شوند از مشکلات گوارشی رنج می برند که اگر بتوانیم این مشکلات را با تغذیه صحیح کنترل کنیم به درمان کل بیماری کمک خواهد شد.

وی در پایان گفت: افرادی که بعد از دوره نقاهت دچار ضعف شدید می شوند باید تحت مکمل یاری مولتی ویتامین و مینرال ها قرار بگیرند و همچنین در رژیم غذایی خود باید از مواد پروتئینی بیشتری نسبت به افراد عادی دریافت کنند و کالری و پروتئین آن ها حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص تنظیم شود.


نظر شما :