اهدای عضو، تصمیمی سخت اما شیرین

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۷۴۰۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۶۳
کوردیناتور ارشد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اینکه اعضای خانواده ای که فردی از آنان دچار مرگ مغزی شده و شرایط پیوند اعضا را دارد، به اینکار خداپسندانه رضایت می دهند، تصمیم سخت اما در عین حال زندگی بخش و شیرینی است.
اهدای عضو، تصمیمی سخت اما شیرین

به گزارش وب دا مرکزی، خانم قادری بیان کرد: این که اعضای خانواده یک فردی که دچار مرگ مغزی شده است، تصمیم بگیرند اعضای بدن بیمار خود را اهدا کنند، کاری بسیار سخت و ناراحت کننده می باشد، اما وقتی بدانند تنها راه ادامه حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب و کبد و بهترین درمان برای مبتلایان به نارسایی کلیه، پیوند عضو است، ممکن است این زندگی را به آن نیازمندان هدیه کنند.

وی افزود: با توجه به این که اهدای اعضای حیاتی بدن تنها از فرد مرگ مغزی امکان پذیر است و هر فرد مرگ مغزی می تواند با اهدای اعضای حیاتی جان ۸ نفر و با اهدای نسوج مثل دریچه قلب، قرنیه چشم، تاندون، استخوان و ... ۵۰ بیمار را از زندگی سخت نجات بدهد، اهدای اعضای فرد مرگ مغزی مساوی با بخشیدن زندگی و تولد دوباره است که این اقدام، یک امر الهیه است.

وی تاکید کرد: نقص در عملکرد ارگان های حیاتی مثل قلب، کلیه، کبد و... متاسفانه از بیماری های رایج دنیا و کشور ماست که منجر به زندگی بسیار سخت و طاقت فرسا برای فرد بیمار و خانواده و حتی مرگ آن فرد می شود به طوری که به طور تقریبی در هر دو ساعت یک نفر به دلیل نرسیدن ارگان مناسب فوت می کند.

قادری دلیل عدم رضایت قیم قانونی فرد مرگ مغزی به اهدای عضو را به اینکه خانواده فرد مرگ مغزی امیدوار به بازگشت و بهبودی بیمارشان هستند، دانست و گفت: مرگ مغزی مساوی با مرگ و تنها تفاوت آن با مرگ عادی این است که در مرگ مغزی تا چند روز بعد باعث از بین رفتن مغز می شود که با کمک دستگاه تنفس مصنوعی و داروها، می توان فعالیت قلب را تا مدت کوتاه چند روزه حفظ کرد و بعد از آن حتی با کمک دستگاه و داروها نیز دیگر تپش های قلب می ایستد.

کوردیناتور ارشد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین تصور خانواده فرد به عدم رضایت خود بیمار برای اهدای عضور را دلیل دوم دانست و گفت: اگر فردی در زمان حیات برای اهدای عضو ثبت نام کرده و کارت اهدای عضو داشته باشد، در صورت  مرگ مغزی، خانواده به تمایل قلبی او پی برده و به این وصیت حتما عمل کرده و  به احساس آرامش قلبی و رضایت خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶۰۰۰ عضو قابل پیوند بدن در کشور خاکسپاری می شوند در صورتی که می توانند منجر به نجات جان بیماران زیادی شوند، گفت: با توجه به اینکه با وجود کارت اهدای عضو، در زمان مرگ مغزی اولیای دم بایستی رضایت خود را به اهدای عضو بیمار به صورت کتبی اعلام کنند از این رو توصیه می شود که در زمان دریافت کارت اهدای عضو خانواده را از این خواسته آگاه کرد.

قادری در پایان گفت: کسانیکه به اهدای عضو اعضای بدن خود در صورت داشتن شرایط رضایت دارند می توانند با ثبت نام سریع در سایت http://www.ehdacenter.ir و http://www.ehda.ir کارت اهدای عضو را دریافت و یا کد ملی خود را به شماره ۳۴۳۲ ارسال کنند و در این امر خداپسندانه شرکت کنند.


( ۳ )

نظر شما :