هیچ واکسنی ایمنی کامل ایجاد نمی کند، پس رعایت کنید!

۰۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۷۶۷۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۷۳
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هیچ واکسنی ایمنی کامل ایجاد نمی کند و بدون عارضه نیست، اما تلاش سازندگان واکسن این است که حداکثر ایمنی با کمترین عوارض ایجاد شود.
هیچ واکسنی ایمنی کامل ایجاد نمی کند، پس رعایت کنید!

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی گنجی بیان کرد: در برخی نمونه ها هنگامی که عوارض اولیه بیشتر باشد به معنی ایمنی بیشتر است، شاید واکسن‌هایی که عارضه چندانی ندارند یا بدون عوارض هستند عملکرد ایمنی زایی کمتری دارند که این امر در اشخاص متفاوت است.

وی افزود: واکسیناسیون به بشر کمک زیادی نموده است و به دو صورت فعال و غیر فعال وجود دارد، تزریق میکرو ارگانیسم به شکل های متفاوت جزو صورت فعال بوده مثل کروناویروس که بدن فرد دریافت کننده علیه پاتوژن، ایمنی فعال ایجاد کرده و این ایمنی طولانی مدت می باشد، البته طول مدت ایمنی ایجاد شده بر اساس پلتفرم ویروسی و یا واکسن متفاوت بوده است.

وی تاکید کرد: در واکسیناسیون غیرفعال با تزریق آنتی سرم یا آنتی بادی علیه یک پاتوژن ایمنی ایجاد می‌شود که ایمنی گذرا و کوتاه‌مدت است، تزریق پلاسمای افراد بهبود یافته در بیماری کرونا در افراد مبتلا یک ایمنی غیر فعال است و البته امروزه استفاده از آن کمتر شده است.

دکتر گنجی در ادامه خاطرنشان کرد: واکسن هایی که با کشت های مکرر عامل ویروسی و القای آن به حیوانات آزمایشگاهی به طور متوالی جهت تضعیف عامل بیماری زا تهیه می شود، یکی از بهترین، کامل ترین و قوی ترین پاسخ های ایمنی را ایجاد می کنند.

این ایمونولوژیست همچنین ضمن اشاره به اینکه واکسن هایی که با ویروس زنده ضعیف شده، ساخته می شوند جزو بهترین واکسن ها با ایمنی و کارایی بالا هستند، تصریح کرد: واکسیناسیون به معنای انجام هرگونه اقدامی بوده که برای جلوگیری از بروز عفونت و یا تخفیف بیماری در صورت ابتلا انجام می شود.

وی گفت: در گروه های سنی زیر ۱۶ سال نیاز به تکمیل مطالعات بالینی داریم و تا زمانی که این مطالعات کامل نشود مجاز به تزریق واکسن کرونا نیستیم.

وی بیان کرد: کسانی که قصد دارند واکسن کرونا را به همراه واکسن دیگری مثل هپاتیت بی تزریق نمایند باید دو هفته فاصله بین تزریق با اولویت تزریق واکسن کرونا باشند.

وی تاکید کرد: کسانی که به کرونا مبتلا شده اند و در صدد تزریق واکسن بوده یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند واکسن کرونا را دریافت نمایند و یک دوز واکسن نیز در این افراد ایمنی خوبی ایجاد می کند.

دکتر گنجی افزود: در گروه های باردار و شیرده هنوز اطلاعات تکمیل نشده و خطرسنجی در مقابل منفعت باید توسط پزشک معالج سنجیده و ارزیابی شود.

وی در پایان یادآور شد: کسانی که فشار خون بالا دارند یک ریسک فاکتور برای ابتلا به نوع وخیم کرونا را دارا بوده، بنابراین این افراد باید حتما زیر نظر پزشک معالج و استفاده از داروهای کاهنده فشارخون قبل از تزریق، واکسن خود را دریافت نمایند.


( ۲ )

نظر شما :