دخانیات یکی از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۲ کد : ۱۷۸۲۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۰
مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سیگار و انواع دخانیات را یکی از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت دانست.
دخانیات یکی از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت

به گزارش وب دا مرکزی، مهندس حسن مهرعلی در گفتگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی پزشک شما از شبکه آفتاب، گفت: دخانیات دریچه ورود به اعتیاد، قلیان دروازه ورود به سیگار و دخانیات تمرین خودکشی است.

وی افزود: همچنین بعضاً تمرین یک دگر کشی هم به حساب می‌آید، دخانیات راه ورود به مواد مخدر است و از نظر اقتصادی هم هدر رفت میلیاردها سرمایه ملی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: دخانیات، عامل مشترک چهار مورد از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماری های تنفسی و ریوی و دیابت می باشد و بنابراین یکی از ریسک فاکتورهای اصلی تهدیدکننده سلامت است.

وی هشدار داد: هر یک قلیان معادل ۲۰۰ نخ سیگار است و همواره کسی که در کنار فرد در حال قلیان کشیدن، قرار دارد نیز معادل ۶ تا ۸ نخ سیگار محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دود سیگار در شرایط آزمایشگاهی حدود چهار هزار ماده شیمیایی است که از این تعداد، ۷۰ ماده شیمیایی محرک سرطان زا وجود دارد.

وی تصریح کرد: دخانیات سکته های قلبی و مغزی را دو تا چهار برابر افزایش داده، بیماری‌های تنفسی را ۲۵ درصد افزایش، سرطان حنجره را ۱۰ الی ۴۰ درصد و همچنین بیماری های ریوی را ۲۵ درصد و سرطان ریه در مردان را ۹۰ درصد افزایش می دهد.

مهندس مهرعلی بیان کرد: هر نخ سیگار ۷ الی ۸ دقیقه هدر رفت عمر را به همراه دارد و هر ۱۰ دقیقه نیز مرگ منتخب به اقلام دخانیات ثبت می شود.

مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: در مراکز جامع سلامت استان مرکزی با کادری مجرب، مراقب روانپزشک و متخصصین خدمات رایگان به منظور ترک ارائه می‌شود.


نظر شما :