خون اکسیر حیات و اهدا خون دادن زندگی دوباره به بیماران نیازمند است

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۸۰۲۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۷۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اهدای خون، عیدی به بیماران نیازمند اکسیر حیات و با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد.
خون اکسیر حیات و اهدا خون دادن زندگی دوباره به بیماران نیازمند است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان بیان کرد: روز جهانی اهدای خون هر ساله یادآور نقش حیاتی اهداکنندگان این مایه حیات است، افرادی که داوطلبانه از خودگذشتگی می‌کنند تا جانی دوباره به بیماران، سانحه دیدگان و نیازمندان فرآورده‌های خونی ببخشند.

وی افزود: بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

وی تاکید کرد: از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: نیاز به خون یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه سلامت است که هیچگاه نباید تامین آن متوقف شود؛ بنابراین هموطنان حتی در ایام تعطیل نیز نباید اهدای خون را فراموش کنند و با این اقدام خیر اکسیر حیات و مایع نجات بخش را به بیماران نیازمند هدیه دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین ضمن اشاره به نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم و اینکه به طور مرتب هم در حال افزایش است، گفت: آنچنان که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده اند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد.

گفتنی است روز ۲۴ خرداد هر سال به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده‌است.


( ۱ )

نظر شما :