تعاملات سازنده میان دانشگاه علوم پزشکی اراک و عراق

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۶ کد : ۱۸۱۷۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۷۷
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نیاز است که تعاملات دانشگاه اراک و عراق در بحث های آموزشی، پژوهشی، درمانی و فرهنگی توسعه یابد.
تعاملات سازنده میان دانشگاه علوم پزشکی اراک و عراق

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشستی با حضور رایزن فرهنگی سفارت عراق و جمعی از معاونین دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیان کرد: در صدد هستیم که با اضافه شدن نام دانشگاه علوم پزشکی اراک به لیست دانشگاه های منتخب کشور عراق در بحث های آموزشی، پژوهشی، درمانی و فرهنگی تعاملاتی سازنده داشته باشیم و از ظرفیت ها و پتانسیل های متقابل یکدیگر استفاده نماییم.

متولی سلامت استان مرکزی ضمن اشاره به اینکه بحث بین الملل سازی یکی از اهداف مهم دانشگاه بود، اظهار داشت: از سال ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی اراک شروع به فعالیت کرده و قریب به ۳۳ سال از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی آن می گذرد و بحران سهمگین کرونا باعث نشد که دانشگاه از رسیدگی به سایر امور از جمله پژوهش، آموزش و علی الخصوص بین الملل سازی غافل بماند.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود انواع صنایع مختلف بزرگ و کوچک در استان مرکزی و همچنین شاهراه مواصلاتی بودن آن امکان گسترش فعالیت های بین الملل سازی در این استان وجود دارد و امیدواریم که در بحث‌های توریست درمانی، آموزش، پژوهش و فرهنگی بتوانیم با کشور دوست و برادر عراق گام‌های متقابل و موثری را برداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور تعاملات بهتر و توسعه بیشتر و بهتر نیاز است که رشته های مورد نیاز پزشکی و پیراپزشکی کشور عراق را بدانیم که نیازسنجی و درخواست‌ها را هماهنگ و مطابق ساماندهی کنیم.

نیاز به شناخت زبان فارسی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: به منظور موفقیت بیشتر دانشجویان عراقی، نیاز است که دوره های آموزشی ۶ ماهه فشرده با زبان فارسی گذرانده شود.

دکتر سعید چنگیزی آشتیانی بیان کرد: قبل از ورود دانشجویان عراقی به بحث کارآزمایی ها و بالین، یک دوره فشرده آشنایی با زبان فارسی حدود ۶ ماه برای این عزیزان برگزار شود که این کار موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان و افزایش بازده کاری می شود.

وی ضمن اشاره به نزدیکی اعتقادات مذهبی و فرهنگی تاکید کرد: با استناد به این زمینه های مشترک، می توان بستری مناسب جهت توسعه اهداف پژوهشی و درمانی و آموزشی مشترک ایجاد نمود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک علاوه بر دارا بودن ۷ دانشکده در زمینه پزشکی، دندانپزشکی، دانشکده پرستاری اراک و شازند، بهداشت، توانبخشی و پیراپزشکی، نزدیکی به پایتخت و داشتن فرودگاه و ایستگاه راه آهن بر نقاط قوت این استان افزوده است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در رشته‌های ارشد و دکترا نیز دانشکده پتانسیل و توانمندی های خوبی دارد و می توان ریل سازی مناسبی در جهت بین‌الملل سازی انجام داد.

دکتر آشتیانی ضمن اشاره به اینکه نقاط قوت ما بحث های بالینی و مراکز درمانی هستند، گفت: در حال حاضر ۵ مرکز آموزشی امیرالمومنین(ع) ۲۲۴ تخت در زمینه جراحی عمومی جراحی قلب و بیماری های داخلی، مرکز درمانی ولی عصر(عج) با ۳۲۰ تخت بزرگترین اورژانس تروما و طب اورژانس ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب، مرکز آیت الله خوانساری با ۶۴ تخت در زمینه تشخیص و درمان انواع بدخیمی سرطان و شیمی درمانی و رادیوتراپی، مرکز امیرکبیر با ۲۲۰ تخت و دارا بودن مرکز تصویر برداری و سونوگرافی مدرن، در زمینه طب اطفال گوش و حلق و بینی و چشم و مرکز طالقانی با ۹۸ در زمینه زنان زایمان فعالیت می کنند.

دکتر آشتیانی در پایان مرکز مهارت های حرفه‌ای، کتابخانه عمومی بزرگ و پهنای باند اینترنت و ظرفیت بالای دیتا و مرکز آموزش مجازی را نیز از دیگر توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی اراک دانست.

در ادامه این نشست دکتر علیرضا کمالی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: امید می‌رود که این جلسه بتواند در انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک و پروژه‌های کارآزمایی بالینی میان دانشگاه علوم پزشکی اراک و عراق گامی موثر باشد و همچنین بتوان توسعه مجلات معتبر و مشترک را میان این دو دانشکده برقرار ساخت که  ابتدا نیاز به یک تفاهم‌نامه مشترک و سپس نیاز به مبادله آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی دارد.

اضافه شدن دانشگاه علوم پزشکی اراک در لیست وزارت علوم کشور عراق

رایزن فرهنگی سفارت عراق نیز در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر نام ۷ دانشگاه از جمله تهران، ایران، شهید بهشتی، مشهد، گلستان، کردستان و تبریز در لیست وزارت علوم عراق وجود دارد و در صدد هستیم که هر چه زودتر نام سه دانشگاه اراک، اصفهان و جندی شاپور را نیز به این لیست اضافه نماییم.

دکتر امجد حمید المظفر افزود: درصدد هستیم گامی نو در توسعه روابط فرهنگی و علمی میان عراق و ایران برداریم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم برای توسعه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی میان عراق و ایران درج نام دانشگاه اراک در لیست وزارت علوم عراق می باشد که نیاز است هر چه سریعتر زیر ساخت های لازم در این خصوص مهیا شود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ هزار دانشجوی عراقی در ایران در حال تحصیل هستند و هر گونه آمادگی لازم برای هماهنگی امضا تفاهم‌ نامه، نشست های علمی و آکادمیک وجود دارد.

وی تاکید کرد: برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی در توسعه و گسترش روابط علمی و آکادمیک میان دو دانشگاه عراق و اراک تاثیر بسزایی دارد.

وی در پایان ضمن تشکر از رییس دانشگاه و معاونین بابت تشکیل و برگزاری این نشست، گفت: کشور عراق پذیرای هر گونه دیدار جهت بررسی پتانسیل های موجود دانشکده های عراق را دارد و امیدواریم که این نشست گامی باشد در جهت توسعه بیشتر روابط علمی، آموزشی و آکادمیک میان دو کشور به خصوص استان مرکزی.

گفتنی است در پایان این جلسه رایزن فرهنگی سفارت عراق و تیم همراه از مراکز درمانی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک بازدید کردند.


( ۱ )

نظر شما :