موج پنجم کرونا لحظه به لحظه به استان مرکزی نزدیک تر می شود

۰۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۸۳۱۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۳
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متاسفانه در طی چند روز گذشته نوسان دائمی کرونا  در حال مشاهده است و اغلب وضعیت شهرستان های استان، نارنجی شده است.
موج پنجم کرونا لحظه به لحظه به استان مرکزی نزدیک تر می شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: به نظر می رسد با این شرایط باید نگران شروع موج پنجم در استان مرکزی باشیم، چراکه اطلاعات و آماری که به صورت روزانه به این معاونت ارسال می شود، نشان از افزایش تعداد مراجعین و بستری ها در کلینیک ها و مراکز درمانی هستیم.

وی افزود: نسبت مواردی که تست مثبت دارند در هفته های اخیر بالاتر رفته و در هفته گذشته به نسبت بیش از 50 درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: افرادی که حتی کوچکترین علایم این بیماری را دارند باید به شدت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر صادقی، تب، لرز، سرفه های خشک، بدن درد و احساس کسالت و بی حالی را از مهمترین علایم این بیماری برشمرد و به کسانیکه حتی یکی از این موارد دارند توصیه کرد در اسرع وقت به پزشکان داخلی، عفونی و کلینیک های ویژه تنفسی دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کرده و از لحاظ ابتلاء به بیماری کووید بررسی شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: این افراد در صورت مراجعه و مثبت شدن تست شان یا به صورت سرپایی تحت درمان قرار می گیرند و یا بستری می شوند که در صورت بستری شدن، از همراهان و خانواده های آنان تقاضا می کنیم که به هیچ وجه به ملاقات بیمار خود نروند و ترجیحا در مواردی که پزشک و بیمارستان تاکید می کند، تنها یک نفر فرد مبتلا را همراهی کند.

وی با اشاره به اینکه نهایتا فرد بیمار، دو الی پنج روز در بیمارستان ها تحت مداوا قرار خواهند گرفت، گفت: لذا به همین خاطر درخواست مان این است که در منزل نیز شرایط ایزولاسیون و قرنطینه را همچنان ادامه دهند تا دوران درمان به اتمام برسد.

دکتر صادقی، افزود: افرادیکه به صورت سرپایی تحت درمان قرار می گیرند نیز باید کاملا در یک اتاق مجزا قرار گرفته و دروه درمان خود را کامل طی کنند.

وی یادآور شد: یک هفته پس از اتمام دوران قرنطینه نیز همچنان در قرنطینه بمانند تا با خیالی آسوده تر در جامعه، محل کار و خانوده خود حاضر شوند.

وی گفت: تقریبا همه آموزش های لازم را در این خصوص گرفته اند ولی باید گفت در صورت ابتلاء در محیط بیرون از منزل و محل کار اگر منجر به ابتلاء دوستان و همکاران و نزدیکان خود شوند،مرتکب نوعی از جرم شده اند که می تواند پیگرد قانونی نیز داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی مجموعه بهداشت و درمان در موج پنجم، جهش ویروس و ابتلاء به نوع های جدید است که اگر همان نوع انگلیسی یا آلفا در استان شایع شود، ممکن است اپیدمیولوژی متفاوت تر و البته تقریبا شناخته شده تری داشته باشد اما بررسی شواهد و گزارشات استان های جنوبی نشان می دهد که نوع هندی یا دلتا در حال شایع شدن است که متاسفانه باید گفت هم میزان درگیری و هم سرعت انتقال و هم میزان مرگ و میر آن از انواع قبلی بیشتر و سریع تر است.


( ۴ )

نظر شما :