داروخانه ها هیچ دارویی را از بیماران پس نمی گیرند

۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۸ کد : ۱۸۴۰۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۴۶۵
مدیر نظارت بر امور دارو و غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هیچ داروخانه ای مجاز به تحویل گرفتن داروی برگشتی از بیماران نیست.
داروخانه ها هیچ دارویی را از بیماران پس نمی گیرند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر  ژیلا محسنی بیان کرد: داروخانه ها پس از تحویل دارو به بیماران و یا مراجعین، مجاز به دریافت آن یا هر نوع دارویی که مردم به داروخانه عودت می دهند، نیستند.

وی با اشاره به اینکه باید شرایط نگهداری دارو جدی گرفته شود، افزود: در خصوص نگهداری دارو بسته به شرایط تولید دارو و نوع آن، مکان های مختلفی مدنظر است،  در این رابطه می بایست به توصیه شرکت سازنده توجه کرد.

وی تاکید کرد: معمولا شرایط نگهداری هر دارو بر روی بسته بندی آن و یا در بروشور داخل جعبه دارو توضیح داده شده است، اما بطور کلی برخی داروها باید در دمای ۸ – ۲ درجه سلسیوس یعنی در یخچال نگهداری شوند.

دکتر محسنی گفت: بسیاری از داروها در شرایط عادی و دمای اتاق (پایین تر از ۲۵ درجه سلسیوس) قابل نگهداری هستند، ولی در حالت کلی داروها نباید در مکان های خیلی گرم و یا خیلی مرطوب همچون داخل حمام و غیره  نگهداری شوند.

این دکتر داروساز همچنین متذکر شد: چنانچه بر روی یک دارو شرایط نگهداری داخل یخچال نوشته شده است بهتر است در قسمت پایین درب یخچال به عنوان مثال محل نگهداری شیشه های آب قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان داروهای یخچالی در قسمت فریزر نگهداری نشوند، تصریح کرد: این کار باعث تخریب دارو و کاهش اثربخشی آن می شود؛ همچنین داروهای بسیار محدودی همانند برخی از واکسن ها نیاز به نگهداری در فریزر دارند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری دارو در منزل برای روز مبادا خطرناک است، گفت: اگرچه تصور اشتباه نگهداری این داروها در منزل برای روز مبادا بسیار خطرناک و نادرست است، اما مشاهده می شود که جمع آوری و انبار داروها از منازل در محلی به عنوان قفسه دارویی و یا جعبه های دارویی، در آشپزخانه و یا یخچال صورت می گیرد.

دکتر محسنی افزود: اگرچه دارو نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری ها دارد، اما زمانیکه دیگر نیازی به آنها نیست، ضروری است که برای جلوگیری از ضرر رسانی آنها به دیگران، داروها را به شکل مناسبی معدوم کنیم.

مدیر نظارت بر امور دارو و غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطرنشان کرد: پزشک بر اساس سابقه بیماری شما دارو را برای خود شما تجویز کرده است و دارویی که برای شما موثر بوده است چه بسا برای دیگری خطرناک باشد و به همین خاطر نباید آن را به دوستان و نزدیکان و آشنایان، بدون نظر پزشک تجویز کرد.


( ۵۲ )

نظر شما :