تعداد روزهای آلوده هوای اراک اهمیت اقدامات هوشمندانه در رفع این چالش را نشان می دهد

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۱ کد : ۱۸۶۳۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۹۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سال جاری ۳۸ روز آلوده را تنها در شهر اراک داشتیم که این تعداد آن هم در فصل گرم سال بالاتر از حد استاندارد بوده و نیازمند پیگیری و حمایت هوشمندانه می باشد.
تعداد روزهای آلوده هوای اراک اهمیت اقدامات هوشمندانه در رفع این چالش را نشان می دهد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه با دکتر نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از طریق ویدیو کنفرانس، بیان کرد: با توجه به مرجعیت علمی و اهمیت آلودگی هوا در شهرستان اراک، ماموریت ویژه ای تحت عنوان پروپوزال آلودگی هوا را دانشگاه علوم پزشکی اراک بر عهده دارد که به دلیل نداشتن بودجه و زیرساخت لازم اجرای این طرح ناکام مانده است.

وی افزود: پروپوزال مربوطه توسط همکاران با تجربه به صورت کامل نگاشته شده و در این امر همکاران و اساتید دانشگاه تهران نیز همکاری خوبی را با دانشگاه علوم پزشکی اراک داشته اند که به محض حمایت بودجه ای از این طرح، اجرای آن را آغاز و اجرا خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به ارتقاء سه پله ای دانشگاه علوم پزشکی اراک در سامانه ژئومتریک، تاکید کرد: امیدواریم همانطور که جایگاه دانشگاه علوم پزشکی اراک در سامانه های متفاوت و با همکاری اعضای هیئت علمی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در حال ارتقا و پیشرفت می باشد، بتوانیم با حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در اجرای طرح آلودگی هوا نیز خوش بدرخشیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اراک یک شهرستان صنعتی است، افزود: خدا را شاکریم که ارتباط دانشگاه با صنعت بیشتر شده و همچنین صندوق فن آوری و نوآوری نیز تعامل خوبی با صنایع مختلف دارد که این اصول در رفع چالش ها و ایجاد هماهنگی های لازم بسیار نقش موثری دارند.

رییس دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک در پایان این جلسه خواستار تغییرات جدی در چارت تشکیلات معاونت تحقیقات و فناوری شد و افزود: از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواهشمندیم که در بازبینی چارت تشکیلاتی این معاونت که جزو مصوبات مشترک هیئت امنا نیز می باشد، تغییرات لازم از جمله اضافه شدن مدیریت توسعه فناوری سلامت، مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی، اداره علم سنجی و اداره انتشارات، گروه گسترش و مراکز تحقیقات و.... صورت بگیرد تا شاهد چارت تشکیلاتی جامع تر و کامل تری باشیم.

تحقیقات و پژوهش، مادر تمام علوم است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه گفت: در سال های اخیر اتفاق خوبی در زمینه تحقیقات و پژوهش افتاده است، اما با توجه به ماهیت این حوزه هر اندازه تلاش و کار شود باز هم کم است.

دکتر علی کمالی بیان کرد: تشکیل و به روزرسانی ساختار کمیته اخلاق اولین اتفاق خوب برای این معاونت و دانشگاه علوم پزشکی اراک بود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

وی افزود: حضور متخصص اخلاق پزشکی در چارت کمیته اخلاق که در مورد تحقیق پایان نامه ها دخالت دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تقریباً جلسات شورای اخلاق به صورت روتین و هر هفته برگزار می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به انتظارات ریاست دانشگاه، برون‌سپاری انتشارات مجلات نیز که هم از لحاظ نیروی انسانی و فضای فیزیکی و هم از لحاظ ریالی و مالی به سود این معاونت و دانشگاه بود، انجام شده است.

دکتر کمالی خاطرنشان کرد: اتفاق خوب دیگری که در تابستان سال گذشته رقم خورد، اخذ مجله سم شناسی و مسمومیت ها در نمایه و پایگاه سایت «اسکوپوس» بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین یادآور شد: ارتقاء کمی و کیفی مقالات به خصوص در مرکز تحقیقات طبی، سنتی و مکمل دانشگاه شرایط بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده که از دیگر رخدادهای مهم به شمار می آید.

وی به ثبت شرکتی سطری در دانشگاه علوم پزشکی اراک اشاره کرد و گفت: این تحقیقات از سال ۹۷ انجام شده بود اما در سامانه به ثبت نرسیده بودند که از سال ۹۸ هر ۶ رجیستری که با دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تبریز و اصفهان همکاری های لازم صورت گرفته است و در حال انجام است.

دکتر کمالی خاطرنشان کرد: ارتقاء رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سایت «وبومتریک» از دیگر اتفاقات مهم و شاخص این معاونت می باشد به طوری که از رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۲۰ در سال ۲۰۲۰ و رتبه ۱۹ در ابتدای امسال رسیده ایم.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین یکی از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان متولی سلامت مردم، آلاینده های زیست محیطی است که در این زمینه دو طرح سنجش آلاینده های هوا و آلاینده های شغلی را با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، قزوین و البرز در دست اقدام داریم.

گفتنی است راه اندازی واحد مشترک تحقیق و توسعه با همکاری معاونت غذا و دارو، ارتقاء نرم افزارهای مربوطه در دانشکده‌ها و بیمارستانها و مراکز درمانی، اخذ کد اخلاق ۷۰ طرح تحقیقاتی در زمینه کنترل بیماری کرونا، راهیابی سه طرح تحقیقاتی به مرحله فناورانه و تولید انبوه در این زمینه، انعقاد تفاهم نامه مشترک پژوهشی با بیمارستان های خصوصی، تاسیس دفاتر ارتباط با پژوهش در مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی، تکمیل ساختار شورای انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اراک، افزایش h index دانشگاه و کسب جایگاه شصت و سوم در قطب ششم از دیگر اتفاقات مهم و خوب دانشگاه علوم پزشکی و معاونت پژوهشی بود که معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک به آنها اشاره کرد.


نظر شما :