بیش از نیمی از نمونه ها از نوع دلتا هستند

۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۵ کد : ۱۸۷۷۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸۱
میکروب شناس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۸۰ کشور در جهان درگیر سویه دلتا هستند و متاسفانه  حدود ۶۰ درصد نمونه های ارسالی در استان مرکزی، از این نوع است.
بیش از نیمی از نمونه ها از نوع دلتا هستند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر احسان اله غزنوی راد بیان کرد: در سه هفته گذشته اولین سویه‌های واریانت دلتا در شهرستان اراک شناسایی و به تهران ارسال و متاسفانه مثبت اعلام شد و در حال حاضر در این دو الی سه هفته بیش از نیمی از نمونه های اخذ شده از نوع دلتا است و این بسیار خطرناک است.

وی افزود: ویروس ها بر اساس انتخاب طبیعی و به منظور بقای خود جهش های متفاوتی انجام می دهند که تنها راه مقابله با آن توسط افراد جامعه رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت متعادل است.

وی تاکید کرد: این جهش ها که سبب به وجود آمدن انواع آلفا، دلتا، بتا، گاما و .. می شود نشان از زیرکی این ویروس به منظور تلاش برای ماندگاری و انتشار بیشتر است که ضمن تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی  باید گفت به غیر از دریافت واکسن و رعایت بهداشت، راهی برای شکست این ویروس مرموز و زیرک وجود ندارد.

دکتر غزنوی راد در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه افراط و تفریط در جامعه وزنه مدیریت این بیماری را بر هم زده، برخی بیش از حد و برخی به هیچ وجه پروتکل های بهداشتی و نکات ایمنی را یا از حد گذرانده و یا اصلا رعایت نمی کنند.

این میکروب شناس در ادامه یادآور شد: این نوع ویروس 40 تا 60 درصد قدرت انتقال بالاتر دارد و وقتی وارد خانواده ای می شود می تواند به راحتی همه اعضای آن خانوداه را درگیر کند.

وی ضمن تاکید بر نگاه واقع بینانه به این بیماری گفت: اگر فردی علایمی دارد به هیچ وجه آن را شوخی نگیرد و هر چه سریعتر قرنطینه و یا مراجعه به پزشک را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز برنامه دقیقی از واکسیناسیون در استان وجود ندارد، جمعیت حساس در سطح جامعه بسیار بالا است و به دلیل قدرت و سرعت بالای این نوع جهش یافته، به راحتی ریت فرکانس و در نتیجه آن فراوانی، بستری، بیماران بستری در آی سی یو و در کل میزان مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

دکتر غزنوی راد  گفت: کادر بهداشت و درمان علیرغم روحیه بالا، خسته شده اند، بنابر این از تمام هم استانی ها می خواهیم به منظور مدیریت این موج و کمک به کادر حوزه سلامت، تا رسیدن به نظم در واکسیناسیون، پروتکل های بهداشتی را با جدیت روزهای نخست رعایت کنند.

وی گفت: رفتار فردی در جامعه باید بازنگری شود و نقشی که تک تک افراد در اجتماع دارند به خوبی بر عهده گرفته شده و مسئولیتی که به گردن آن ها است به نحو احسن انجام گیرد که تا حد امکان از انتشار این ویروس جلوگیری شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مطمئنا تا 10 روز آینده 100 درصد نمونه ها از نوع دلتا خواهد بود، گفت: خود مراقبتی و مراجعه افراد گروه های هدف برای واکسیناسیون دو راه در دسترس و موجود برای کنترل نسبی این بیماری و این نوع از ویروس است.

دکتر غزنوی راد همچنین تصریح کرد: درصد کمی از افرادیکه واکسن می زنند، نیز به این بیماری مبتلا می شوند، اما با این تفاوت که دچار فرم شدید آن و فوت نمی شوند و این فاکتور بسیار مهم و ارزشمندی است.


( ۱ )

نظر شما :