فیزیوتراپیست ها عوامل موثر در بازتوانی و بازیابی

۰۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۶ کد : ۱۸۸۵۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۶۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پیامی روز فیزیوتراپی را تبریک گفت.
فیزیوتراپیست ها عوامل موثر در بازتوانی و بازیابی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت: فیزیوتراپیست ها در مکان های مختلفی مانند بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، باشگاه های ورزشی، مراکز آموزشی تحقیقاتی، آسایشگاه ها و ... به فعالیت می پردازند، اما چیزی که فیزیوتراپیست ها را متفاوت جلوه می دهد، به کاربردن دانش و مهارت خود در درمان عوامل دردناک و محدودیت های حرکتی، استفاده از شیوه های متفاوت درمانی برای بازیابی و به حداکثر رساندن پتانسیل حرکت، طراحی لایف استایل و برنامه های تمرینی و ... است.

فیزیوتراپیست با گستره وسیعی از بیماری ها مانند سرطان، بیماری های دردناک نظیر آرتریت، پیچ خوردگی، گردن و کمر درد، سکته مغزی، پارکینسون، آسیب هاب نخاعی، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، تروما و سوانح رانندگی، بی اختیاری و ... سر و کار دارد.

با توجه به اینکه فیزیوتراپی در بسیاری از اختلالات و بیماری های دستگاه عصبی-عضلانی-اسکلتی کاربرد دارد، اهداف فیزیوتراپی با توجه به نوع بیماری یا اختلال زمینه ای متفاوت است.

کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، کاهش اسپاسم عضلانی، کاهش التهاب و تورم، تسریع در پروسه ترمیم بافتی، بهبود دامنه حرکتی (ROM) مفاصل، جلوگیری از ضعف و آتروفی عضلانی، تقویت عضلات، افزایش انعطاف پذیری، بهبود کنترل حرکتی (Motor control) از طریق افزایش تعادل، هماهنگی و آموزش برنامه هایی جهت ایجاد مهارت های حرکتی، استقلال هرچه سریع تر بیمار جهت برگشت به فعالیت های روزمره بهبود فعالیت دستگاه تنفسی، افزایش کارایی دستگاه قلبی-عروقی از جمله مهمترین اهداف فیزیوتراپی است.

اینجانب ضمن تبریک مجدد این روز به همه همکارانم در این حوزه، زحمات تمام این عزیزان در دوران پاندمی این ویروس خطرناک را ارج نهاده و برای تمام این بزرگواران توفیقات روزافزون و موفقیت های فراوان از خداوند متعال خواستارم.


نظر شما :