کاهش ۴۷ درصدی هزینه‌های درمانی با اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی

۰۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۸۸۹۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۶
کامل طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با اجرای کامل و دقیق طرح تحول نظام سلامت، میزان پرداختی درمان از جیب مردم کاهش خواهد یافت.
کاهش ۴۷ درصدی هزینه‌های درمانی با اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهمن صادقی سده بیان کرد: در چهار سال گذشته میزان پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم از ۶۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش یافت.
وی افزود: ۸۱۶ میلیارد ریال اعتبار با رویکرد اجرایی شدن طرح‌های مختلف تحول نظام سلامت در چهار سال گذشته در استان مرکزی هزینه شد.
وی تاکید کرد: ضریب تخت‌های بیمارستانی از یک و نیم به یک و ۷۳ صدم درصد افزایش یافته که در این راستا با افزایش ۷۰ تخت ویژه و همچنین ۱۰۰ تخت اعصاب و روان در هفته آتی، می‌توان گفت میزان ضریب تخت‌های بیمارستانی در استان مرکزی از شاخص کشوری بالاتر است.
دکتر صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه تحول نظام سلامت شامل بسته‌های مختلفی است که یکی از این بسته‌ها طرح ماندگاری پزشک در مرکز استان است که به ازای هر ۲۳ روز در ماه  که در مراکز بهداشت ماندگار می‌شوند، اعتباراتی نیز پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: همین امر باعث شده در همه شهرستان‌ها در رشته‌های داخلی، رادیولوژی، جراحی زنان و بیهوشی پزشکان در مراکز بهداشت شهر و روستا ماندگار شوند که این مهم یکی از راهبردهای موفق برنامه محسوب می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: در طرح ویژه ترویج زایمان طبیعی، آمار زایمان طبیعی در استان با وجود گذشت ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا همچنان حفظ شده و میزان سزارین حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.
وی تاکید کرد: اجرای برنامه تحول نظام سلامت باعث شد در بیمارستان‌های خاصی که نیاز به پزشک مقیم است، در هر یک از بیمارستان‌ها متناسب با رسالتی که دارند یک گروه مستقر شوند.
دکتر صادقی در خصوص بسته حمایتی از بیماران صعب العلاج در برنامه تحول نظام سلامت نیز گفت: در این راستا اعتبارات قابل توجهی متناسب با خدماتی که برای بیماران ارائه می‌شود، لحاظ شده است.
وی گفت: در ردیف کاهشی و فرانشیز و مباحث ترافیکی اعتبارات مناسبی به دانشگاه علوم پزشکی اراک اختصاص یافته که برای خرید تجهیزات بیمارستان از این ردیف اعتبارات بهره‌گیری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به واسطه وجود ویروس کرونا تاخیر در پرداخت اعتبارات رخ داد که با بهره‌گیری از اعتبارات ترافیکی مبالغ خوبی به استان مرکزی در قسمت‌های مختلف تزریق شد.
وی در ادامه تاکید کرد: در کمیته استانی کرونا و در قالب ردیف ترافیکی اعتباراتی برای تجهیز آی سی یو و مگا آی سی یو پرداخت شد و در حوزه ماندگاری پزشکان ۱۲ ماه تاخیر در پرداخت داشتیم که با تخصیص اعتبارات، کل مطالبات پزشکان سال ۹۸ و ۹۹ پرداخت شد.
دکتر صادقی در پایان ضمن اشاره به در خصوص کاهش فرانشیز اجرای برنامه تا حدودی تاخیر دارد که مقرر است در قالب یک ردیف اعتباری نسبت به پرداخت فرانشیز اقدام شود، گفت: در بحث اعتبارات ترافیکی ۱۶۰ میلیارد ریال و ماندگاری مقیمی، کاهش فرانشیز، زایمان طبیعی، اورژانس هوایی و بیماران صعب و العلاج ۷۲ میلیارد ریال سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی اراک، اعتبار تخصیص یافت.


( ۱ )

نظر شما :