جولان کرونا در تعطیلات پیشرو

۰۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۹۰۰۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه کرد: مردم از دید و بازدید و سفرهای غیرضرور در عید سعید غدیر خم در همه شهرستان های استان پرهیز نمایند.
جولان کرونا در تعطیلات پیشرو

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در استودیو خبر ساعت ۱۹، ضمن تبریک عید و آرزوی قبولی دعاهای مردم استان، بیان کرد: بمنظور پیشگیری از شیوع بیماری و تهدید سلامت همشهریان، حتی المقدور، از برگزاری مراسم پرهیز کرده و آن را به صورت مجازی برگزار کنند چرا که گزارشات حاکی از آن است که دید و بازدید، سفرهای غیرضرور، حضور در دورهمی ها و برگزاری جشن موجب شعله ورتر شدن پیک پنجم کرونا می شود.

وی تاکید کرد: مردم هرچه میزان رعایت توصیه های بهداشتی و مراقبتی، رفت و آمدها، دید و بازدیدها و سفرهای خود را محدود کنند شاهد کاهش توان این ویروس در شیوع به دیگران بوده و سلامتی خود و دیگران را تضمین خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شاهد فراخوان هایی در خصوص برگزاری جشن هایی‌ به مناسبت عید سعید غدیرخم هستیم که اکثریت آنها از ستاد تبلیغات اسلامی استان مجوز نگرفته و هیچ گونه هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی اراک نداشته اند، از این رو از مردم عزیز می خواهیم که برای حفظ سلامتی خود و دیگران از حضور در این مراسمات و جشن های عروسی و مذهبی اجتناب نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر قرار است که برای عید سعید غدیر خم دید و بازدیدی هم صورت بگیرد، توصیه می‌کنیم که زمانی را انتخاب کنند که ازدحام جمعیت در منزل نباشد، حتماً تهویه هوا در محل مربوطه صورت بگیرد و در کمترین زمان ممکن دید و بازدید به اتمام برسد.

وی در ادامه به شرایط بحرانی و سیر تصاعدی میزان مرگ و میر و بستری در سطح استان اشاره کرد و هشدار داد: متاسفانه شاهد عادی انگاری، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، برگزاری مراسم و جشن ها در تالارهای عمومی و خصوصی هستیم که این امر خستگی کادر درمان را دوچندان کرده است و با ادامه این روند مطمئناً طی روزهای آتی کل استان مرکزی در وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت.

متولی سلامت استان مرکزی حضور در مراسم عروسی و تجمعات را از دلایل اصلی گسترش ویروس دانست و گفت: طی بازدید به عمل آمده از بیمارستان امیرالمومنین (ع)، شاهد بودیم که اکثریت موارد بستری شده در اورژانس، سابقه شرکت در یک مهمانی را در طی هفته گذشته یا ۱۰ روز اخیر داشته و باعث ابتلا کل خانواده به این ویروس شده بودند از این رو خواهشمندیم که از حضور در هرگونه تجمعات و دورهمی ها بپرهیزند؛ گفتنی است که حضور در این مهمانی ها در این شرایط از لحاظ اخلاقی و شرعی یک امر ناپسند می باشد.

وی در ادامه به کم کاری برخی از  عوامل کنترل مدیریت کرونا اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر آن ها در این زمینه شد و گفت: در حال حاضر در این شرایط بحرانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک در مبارزه با ویروس منحوس کرونا تنها مانده است چرا که مقرر گردیده بود که تالارها به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس بسته شوند، اما شواهد و مستندات نشان می‌دهد که تالارها همچنان باز بوده و فعال می باشند، اما توقع داشتیم اتاق اصناف و سمت ورود کرده و به اینگونه مراکز گوشزد کنند.

وی همچنین در ادامه اظهار کرد: گروه بندی مشاغل با توجه به قرمز بودن بسیاری از شهرستان‌های استان رعایت نمی‌شود و در تمامی جلسات ستاد استانی این مهم را مطرح کردیم و لازم است که پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: به منظور مدیریت تخت ها و جلوگیری از تکمیل ظرفیت مراکز درمانی، طبق سیاست به کار گرفته شده، در حال حاضر حدود ۱۵۴ بیمار به صورت بستری موقت ارائه خدمت می شوند و باقی افرادی که در وضعیت وخیمی قرار دارند در بیمارستان‌ها بستری و درمان می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر بخش کرونای بیمارستان امیرکبیر کاملاً پر شده و در بیمارستان امیرالمومنین (ع) نیز تنها ۲۵ تخت خالی باقی مانده است این مهم نشان وخامت اوضاع می باشد.

دکتر جمالیان در ادامه وضعیت شهرستان‌های خمین و دلیجان و محلات را بحرانی اعلام نمود و گفت: با وجود اینکه عملکرد فرماندار شهرستان محلات در هفته جاری بسیار قابل تقدیر بود، اما با افزایش موارد ابتلا، بیمارستان های این شهرستان نیز در آستانه پر شدن می باشد و همچنین وضعیت در شهرستان‌های خمین و دلیجان نیز بسیار نگران کننده است.

وی بیان کرد: آنچه در هر اپیدمی مهم است، ایمن شدن هر چه زودتر افراد علیه آن ویروس می باشد؛ از این رو اولین واکسن مهیا شده، بهترین آن می باشد و از مردم عزیز خواهشمندیم که به شایعات پخش شده در خصوص اثر واکسن کرونا توجه نکرده و افراد واجد شرایط در اولین فرصت با در دست داشتن کارت ملی بدون شک و تردید به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند و مدافعین سلامت را در کنترل و مدیریت پیک پنجم کرونا یاری نمایند.

وی افزود: افرادی که واکسن کرونا تزریق کردند در صورت آلودگی به این ویروس به بیماری خفیف کرونا مبتلا می شوند و کاهش سن مرگ و میر خود شاهد دیگری از اثر واکسیناسیون در استان می باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم نگران عوارض واکسن نباشند و تنها یکسری عوارض معمول بعد از تزریق واکسن‌های کرونا مانند التهاب موضعی محل واکسن، تب، بی‌حالی، بدن درد مشاهده شده است.

وی در خصوص واکسیناسیون گروه های خدمت، گفت: استان مرکزی به هیچ وجه بر خلاف سند ملی واکسیناسیون را انجام نداده و نخواهد داد و هر آنچه از طرف وزارتخانه ابلاغ شده، انجام می شود از این رو به میمنت عید سعید غدیر خم دستورالعملی مبنی بر واکسیناسیون اعضای هیئت علمی، معلمان، رانندگان وسایل نقلیه عمومی درون شهری و برون شهری، بیماران دیابتی، بیماران خاص، کارمندان بانک که در تماس مستقیم با مردم هستند و خبرنگاران ابلاغ شده است که پس از دریافت لیست نهایی از طرف مسئولان ارشد هر گروه، این افراد واکسینه خواهند شد.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ازدحام و ارائه هر چه بهتر خدمات خواهشمندیم که گروه‌های مذکور مطابق زمانی که به آن ها اعلام می شود به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

وی در پایان اظهار کرد: واکسیناسیون افراد دارای بیماری خاص تنها در صورت داشتن تاییدیه پزشک معالج انجام می شود و توصیه می کنیم که در صورت داشتن تاییده فرصت را غنیمت شمرده و در روز تعیین شده به مرکز مربوطه مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.


( ۲ )

نظر شما :