جهش ۱۵ باره کرونای دلتا نسبت به واریانت اصلی خود

۰۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۹۰۱۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۴۵
استادیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در کرونای دلتا حدود ۱۵ جهش و تغییر نسبت به واریانت اصلی خود رخ داده که باعث قابلیت انتقال بسیار سریع آن می شود.
جهش ۱۵ باره کرونای دلتا نسبت به واریانت اصلی خود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد بیان کرد: به علت تغییرات و جهش‌های ایجاد شده در ژن s، ویروس از پاسخ‌های آنتی‌بادی ایجاد شده توسط واکسن راحت تر از باقی واریانت ها فرار می‌کند، از این رو شاهد ابتلای درصدی از افراد واکسینه شده نیز می باشیم، اما خوشبختانه واکسن توانسته است شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش دهد.
وی افزود: آنزیم هایی که کار تکثیر ویروس را برعهده دارند، به دلیل دقت کم، باعث ایجاد جهش می شوند که این جهش ها در اکثریت مواقع به ضرر ویروس بوده و حذف می شوند، اما گاهی اوقات بر اساس انتخاب طبیعی انتخاب  می شوند که باید ویروس را با فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و واکسیناسیون محدود کرد و هر چه به ویروس فرصت بیشتری برای تکثیر داده شود، احتمال جهش آن بیشتر است.
دکتر خوانساری نژاد خاطرنشان کرد: شاخص ct به صورت غیر مستقیم با تعداد ویروس مرتبط می باشد و هر چه عدد این شاخص کمتر باشد تعداد ویروس بیشتر است به طوریکه با افزایش ۳ تایی آن، ویروس ده برابر کمتر می شود، اما این شاخص شدت بیماری را تعیین نمی کند و آسیب ریه مشخصه شدت این بیماری است.
وی ضمن اشاره به اینکه عدد شاخص ct به زمان مراجعه به آزمایشگاه بستگی دارد، گفت: قاعده عفونت زایی ویروس به گونه ای است که زمانی که ویروس ابتدا وارد بدن می شود ۷۲_۴۸ ساعت طول می کشد تا نتیجه pcr مثبت شود و در ساعات اولیه عدد ct بالا است و ویروس کم می باشد و پس از آن این عدد به صورت انفجاری پایین آمده و تعداد ویروس زیاد می شود.
این ویروس شناس ضمن اشاره به اینکه  بدن در شرایط مختلف محیطی پاسخ‌های متفاوتی می دهد، گفت: تمامی افراد بر اساس ژنتیک و برخی ریسک فاکتورهای ژنتیکی و محیطی به ویروس کرونا مبتلا می شوند از این رو برخی از آنها مستعد تر می باشند.
وی در پایان دلیل ایجاد موج پنجم کرونا را جهش جدید ویروس کرونا و انتشار سریع آن و کاهش مقاوت و تاب آوری مردم در برابر رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست.


( ۱ )

نظر شما :