شایعات واکسیناسیون پایه و اساس علمی ندارند

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۹۹۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۵۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مردم حتماً واکسن بزنند و به شایعات کذب و دروغ فضای مجازی توجه نکنند.
شایعات واکسیناسیون پایه و اساس علمی ندارند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جمع نمازگزاران مسجد المهدی اراک، بیان کرد: متاسفانه در کل دنیا از جمله ایران شایعاتی در خصوص واکسن و عملکرد آن منتشر می شود که نه تنها هیچ کدام از آن ها  پایه و اساس علمی ندارند، بلکه در امر کنترل و مدیریت بیماری بسیار موثر نیز بوده است به طوریکه در استان مرکزی با افزایش واکسیناسیون شاهد کاهش شدت بیماری و میزان مرگ و میر می باشیم و از کل فوتی های استان، تنها ۲۴ مورد پس از تزریق واکسن ثبت شده است که از این تعداد، ۱۰ مورد هر دو دُز را دریافت کرده  و کلیه آن ها سن بالای ۷۵ سال و دارای بیماری زمینه ای بوده اند.
وی در ادامه گفت: حدود ۲ ماه از آغاز تزریق واکسن برکت می گذرد که خوشبختانه ایمنی بسیار بالایی را داشته و هیچگونه مورد فوتی گزارش نشده است، لذا مردم به شایعات توجه نکنند و بدون نگرانی به مراکز مربوطه مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون متولدین ۵۹ در حال انجام است که پس از واکسینه شدن ۷۵ درصد از این جمعیت هدف، به تدریج رده های سنی پایین تر واکسینه خواهند شد.
دکتر جمالیان تصریح کرد: خوشبختانه با مدد و همکاری نیروهای پرتلاش و خدوم، سرعت انجام واکسن در روزهای اخیر شدت یافته که در صورت ادامه این شرایط کلیه جامعه هدف استان تا ۱۵ مهر ماه سالجاری علیه ویروس منحوس ایمن خواهند شد.
وی ادامه داد: در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۴۲ درصد از جامعه هدف بالای ۱۸ سال دُز اول  و ۲۴/۲ درصد هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه شاهد یک سیر ثابت در استان هستیم و تقریبا شیب نزولی آغاز شده است، اما این امر دلیلی مبنی بر عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل ها نیست.
متولی سلامت استان مرکزی در ادامه تنها راه مقابله با ویروس منحوس را رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن صحیح ماسک دانست و گفت: باید بدانیم که باید با کرونا زندگی کنیم و زندگی طولانی مدت با آن را یاد بگیریم.
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک در ادامه آلودگی هوا را معضلی دیگر در این روزها برشمرد و گفت: متاسفانه در استان مرکزی علاوه بر بحث اپیدمی  کرونا، آلودگی هوا معضلی دیگر شده و یک مسئله جدی است چرا که از ابتدای سالجاری حدود ۶۶ روز آلوده در استان به ثبت رسیده که این مهم نشان از وخامت اوضاع است و غبار حاصله از سمت کویر میقان می باشد.
وی تاکید کرد: سیاست گذاری کلان و همکاری همگانی تنها راه رفع این چالش و معضل است از این رو نیاز است که در این روزها صنایع همکاری کرده و رعایت بیشتری کنند و با کاهش تولیدات خود، در کاهش بار آلودگی کمک رسان باشند.


( ۱ )

نظر شما :