خودکشی، مرگی قابل پیشگیری

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۳ کد : ۲۰۰۱۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۹۴
استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک و عضو کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: خود کشی یک مسئله مهم، قابل اعتنا و قابل پیشگیری است و همگان می توانند نقش کلیدی در پیشگری از آن ایفا کنند.
خودکشی، مرگی قابل پیشگیری

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر فهمیده امیدی بیان کرد: از سال ۲۰۰۳، به پیشنهاد انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی و با همکاری رسمی سازمان جهانی بهداشت، دهم سپتامبر هر سال به عنوان روز پیشگیری از خودکشی تعیین شده است و هدف از این روز بیان اهمیت پژوهش ها و نتایج آن ها، تعیین عوامل خطر زمینه ای  و به خصوص تدوین شیوه ها و سیاست های مناسب در راستای پیشگیری از خودکشی است.

وی افزود: امسال نیز مانند سال های گذشته در بزرگداشت این روز شعاری تحت عنوان "از طریق عمل، امید بسازیم" انتخاب شده است و هدف از انتخاب این شعار تقویت اعتماد به نفس در افراد برای مشارکت در چنین موضوع پیچیده ای است.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از خودکشی راهکارهایی وجود دارد و هدف اصلی ایجاد اعتماد و روشنایی است، انتخاب شعار" با عمل، امیدبسازیم" نشان دهنده این نکته است که همگان می توانند با انجام اقدامات کوچک و بزرگ امید بخش کسانی باشند که شرایط سخت و رنج آوری را تجربه می کنند، لذا پیشگیری از خودکشی در اکثر موارد امکان پذیر است و اگرچه یک چالش جهانی است اما هر عضوی از جامعه در هر جایگاهی به عنوان پدر، مادر، معلم، دوست، خواهر، برادر، همکار و... با فراهم کردن زمان و فضایی برای صحبت کردن در مورد فرد رنج دیده، می تواند یک نقش کلیدی در پیشگیری از خودکشی ایفا کند.

وی تاکید کرد: خودکشی یک پدیده جهان شمول است و در هر کشور، جامعه و زمانی ممکن است رخ بدهد و تنها یک موضوع مرتبط با پزشکی در حوزه بهداشت روان و یا روانپزشکی نیست بلکه ابعاد گوناگونی دارد و نیاز است که از جنبه های مختلف بررسی شود و قطعاً نیازمند یک برنامه جامع و سیاست‌گذاری کلان است.

وی با اشاره به اینکه وجود خودکشی به معنای وجود قطعی بیماری روانپزشکی نیست، اظهار کرد:  خودکشی به تنهایی یک بیماری نیست و اختلالات روانپزشکی تنها یکی از عوامل عمده مرتبط با خودکشی محسوب می‌شوند و عوامل متعددی‌چون مشکلات در روابط بین فردی، مشکلات شخصیتی، مشکلات اقتصادی و مالی، غفران هایی که در زندگی فرد ایجاد می‌شود و حتی مسائلی مثل مصرف مواد و مسائل و استرس‌های حاد در رخداد خودکشی دخالت دارند.

گفتنی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و یا به عبارت دیگر در هر ۴۰ ثانیه، یک نفر اقدام به خودکشی‌های کامل و موفق می‌کند.


( ۶ )

نظر شما :