بیماری های قلبی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۳ کد : ۲۰۶۶۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۱۰
یک متخصص قلب و عروق، تغییر شیوه زندگی و هدایت آن در جهت سالم زیستی را اصول مهم پیشگیری از بیماری های قلبی دانست.
بیماری های قلبی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر مهدی انوری ضمن تبریک روز جهانی قلب خدمت کلیه تلاشگران این عرصه، گفت: از سال ۲۰۱۲،  سازمان بهداشت جهانی ۲۹ ماه سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی قلب تعیین کرده و هدف از این نامگذاری اهمیت و تاکید بیشتر در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است، لذا علیرغم اینکه بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا هستند اما ۸۰ درصد این بیماری ها قابل پیشگیری می باشند و با پیشگیری از آن ها می توان میزان مرگ و میر را کاهش داد، اما با شروع پاندمی کرونا، به دلیل شرایط حاکم و فاصله گذاری، کاهش میزان تحرک و افزایش مصرف سیگار، اهمیت این روز بیش از گذشته شده است.

وی افزود: کنترل قند، کنترل فشار خون، عدم مصرف دخانیات، کم‌ کردن استرس و تغذیه مناسب و عدم استفاده از غذاهای آماده مهم‌ترین عوامل پیشگیری هستند و ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی روزانه باعث کاهش بیماری های قلبی و استرس و ارتقا سطح سلامت می شود.(۳ ساعت عدم تحرک مداوم در ۲۴ ساعت، افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارد).

وی تاکید کرد: در سبد غذایی روزانه بیماران مبتلا به فشار خون می بایست مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات  تازه قرار داده شود و مصرف کربوهیدرات به حداقل برسد و از گذاشتن نمکدان بر سر سفره اجتناب شود و توجه داشته باشند که مصرف سیگار همزمان با استرس اتفاقات حاد قلبی را به دنبال دارد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: تنهایی و کاهش روابط اجتماعی در دوران کرونا ریسک ابتلا به بیماری های روانی و استرس را افزایش داده است اما یکی از راه های کمک کننده در درمان، مدیریت و کاهش استرس، ورزش می باشد و ورزش علاوه بر ترشح هورمون های نشاط و شادی، باعث سلامت قلب می شود و در درمان کبد چرب نیز کمک کننده است.

دکتر انوری ضمن اشاره به اینکه هدف اصلی تجویز دارو پیشگیری از حادثه های حاد مثل سکته قلبی و مغزی است، گفت: هر داروی تجویزی  فواید و عوارضی دارد اما این دو امر باید در یک ترازو قرار داده شود که به میزان احتمال عارضه، سودبخش باشد از این رو آسپرین معمولاً به راحتی برای بیماران تجویز نمی‌شود چرا که این دارو حتی با دُز کم نیز می تواند خطرناک و عوارض بسیاری داشته باشد اما در بسیاری از بیماران نیز مفید و تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: آسپرین صرفاً بر اساس غلظت خون تجویز نمی شود و باید شرایط بیمار به صورت کلی بررسی شود.

وی تصریح کرد: دیابت، فشار خون بالا، تریگلیسیرید بیشتر از ۵۰،  hdl پایین، مصرف دخانیات و سیگار، سابقه خانوادگی، کم تحرکی، چاقی و استرس از عوامل خطر بیماری های قلبی محسوب می شوند.

وی تاکید کرد: به صورت کلی پس از بهبودی کرونا، در صورت داشتن علائمی مانند احساس سنگینی، درد در قفسه سینه، تنگی نفس، ورم و درد پا و سرگیجه، بهتر است که به پزشک قلب مراجعه نمایند.

وی در پایان توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری های قلبی و زمینه ای حتماً نسبت به واکسینه شدن خود جدی و کوشا باشند و داروهای مصرفی خود را ادامه دهند و نیازی به قطع دارو نیست و تنها افرادی که دارو های ضدانعقاد خون مانند وارفارین مصرف می کنند در هنگام تزریق باید محل تزریق فشرده شود تا خونریزی ادامه پیدا نکند.


( ۳ )

نظر شما :