سالمندان مایه خیر و برکت جامعه هستند

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵ کد : ۲۰۶۹۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۸۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پیامی هفته ملی سالمند را تبریک گفت.
سالمندان مایه خیر و برکت جامعه هستند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در پیامی هفته سالمند را به تمام سالمندان به خصوص جامعه بزرگ و فرهیخته علوم پزشکی در استان تبریک گفت و آنان را مایه خیر وبرکت دانست.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرمایند: "وجود سالمندان در میان شما موجب برکات و نعمت های الهی است."

روز سالمندان، روز قدردانی و سپاسگزاری از عاطفه و احساس سالمندانی است که خردمندی و موشکافی تجربه و علم به پیرامون را به گونه ای  آموخته اند تا چه هنگام و چگونه رفتار کنند و اندوخته ارزشمند دوران کهن سالی را به نظاره بنشانند.

قطعا ترسیم نگاره های شایگان و محتشم زندگی، مولود تجربه و پختگی و شخصیت و نفوذ کلام پیران باتجربه ایست که موی سپیدشان صحیفه ی حیات است و قامت کمانی شان راوی فراز و نشیب دوران ، وجودشان گنج رنج روزگار  است و هستی شان تقویم نانوشته ی عبرت ها و گفته های‌ شان روشنی بخش راه زیستنمان و چشمان کم سوی انها ، ستاره های‌ شبستانِ زندگی ماست.

 دست های‌ پینه بسته آنها جغرافیای دردهای زمین است و چین های‌ پیشانی شان تاریخ مرارت های‌ روزگار و از برای این امر حرمت می نهیم نسلی را که از روزها و سال ها، خاطرات زیادی در کوله بار عمر انباشته اند و طول قامتشان را برای ساختن زندگی امروز ما فرزندان به کمان رسانده اند.

یکم اکتبر و روز جهانی سالمندان فرصت مغتنمی است تا برای دستیابی به اهداف حفظ و ارتقای سلامت سالمندان و منزلت ایشان شرایط لازم برای خودمراقبتی، دسترسی آسان به خدمات و حمایت های لازم، بهبود مهارت ها و توانمندی ها، توسعه مشارکت اجتماعی و آموزش شیوه زندگی سالم را تقویت نماییم چرا که افزایش روند جمعیت سالمندان در قرن کنونی و هم آوایی این امر با بحران پاندمی ویروس کرونا، چالش هایی را در حوزه سلامت به وجود آورده است که ناشی از وجود بیماری های زمینه ای و سیستم ایمنی ضعیف تر در این کهن سالان و  معمران گرانمایه است و این امر توجه ویژه سیستم بهداشت و درمان را نسبت به این بزرگواران می طلبد.

شعار جهانی امسال هفته سالمند "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" میباشد که خود معین اهمیت دریافت خدمات آنلاین، ارائه خدمات داوطلبانه ، آموزش آنلاین و مشاوره آنلاین ، استفاده از شبکه‌های مجازی اختصاصی و دعوت همگانی آموزش مهارت های دیجیتال به سالمندان در راستای ارتقا سطح بهداشت و درمان و خودآگاهی این قشر بالاخص در دوران کنونی پاندمی کرونا می باشد.

دکتر سید محمد جمالیان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک

۱۰ مهرماه ۱۴۰۰


نظر شما :