اهمیت مراقبت از سلامت روان و لزوم توجه همگانی به آن

۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۳ کد : ۲۰۹۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۴۲
روانپزشک و عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مراقبت از سلامت روان برای همه لازم و امری ضروری است و دست یافتن به آن نیاز به تلاش و برنامه ریزی دارد.
اهمیت مراقبت از سلامت روان و لزوم توجه همگانی به آن

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر فهیمه امیدی بیان کرد: در سال های اخیر به طور فزاینده ای به نقش مهم سلامت روان برای دستیابی به اهداف تحول جهانی اذعان شده است و سلامت روان به میزان سلامت جسمی لازمه ی به زیستی می باشد و می توان آن را از طریق تعاملات و نحوه ی رفتار با دیگران کسب و یا از دست داد.

وی افزود: ممکن است فردی بیماری روانی نداشته باشد اما داشتن سلامت روانی ضعیف مانع بهره وری و رشد فردی و اجتماعی وی شود که این امر پیامد و عوارض های منفی برای کل جامعه در بر خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اگرچه در برخی از کشورها زندگی تا حدودی به حالت عادی بازگشته است اما در برخی مناطق  میزان سرایت و بستری همچنان بالا و فزاینده است لذا این امر تاثیر بسیاری بر سلامت روان افراد به ویژه کارکنان شاغل در حوزه سلامت، دانشجویان، افرادی که تنها زندگی می کنند و افرادی که از قبل دارای مشکلات روان شناختی بوده اند، داشته است و مراقبت های مربوط به حفاظت از اختلالات روانی به شکل قابل توجهی مختل شده است.

دکتر امیدی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه با طیف وسیعی از اختلالات عمده بهداشتی روانی از جمله ترخیص زودهنگام و گسترده بیماران روانی، لغو خدمات، محدودیت انتقال بیماران بین بیمارستان ها و عدم مراقبت های معمول بهداشت روانی در سراسر جهان ایجاد شده است که در صورت عدم رفع، به گسترش بحران سلامت روان مرتبط با کووید ۱۹ کمک می کند.

این روانپزشک یادآور شد: به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، حرفه و کار متخصصین بهداشت روان نیز مختل شده است و بسیاری از آن ها و ارائه دهندگان خدمات بهداشت روان مجبور شده اند برای ارایه خدمات از طریق فناوری های سلاما از راه دور مانند ویدیو کنفرانس یا خدمات تلفنی استفاده کنند.

وی در پایان گفت: روز جهانی سلامت روان یک رویداد کوتاه مدت و گذرا نیست بلکه این مناسبت فرصتی برای همه ی ذینفعان حوزه سلاما روان فراهم می آورد تا  مراقبت های سلامت روان برای مردم در سلامت جهان به واقعیت تبدیل شود.

گفتنی است از 18 لغایت 24 مهر ماه هفته سلامت روان نامگذاری شده است.


( ۲ )

نظر شما :